Deel dit artikel
-

Wap-demonstratiecentrum helpt zestig bedrijven

Het mobiele demonstratiecentrum bij Cap Gemini, het Mobile Interactive Center (MIC), heeft sinds januari zo'n zestig bedrijven op weg geholpen met het ontwikkelen van Wap-plannen. De meerderheid daarvan, zo'n zeventig procent, richt zich op de consumentenmarkt, zegt Robin van Kralingen, program manager bij Cap Gemini.

Het centrum is ontwikkeld met een viertal partners – Telfort, Sun, Oracle en Ericsson ? en is bedoeld om het bedrijfsleven wegwijs te maken in mobiele e-commerce. "We richten ons nu met name op bedrijven die de mobiele markt bekijken en daar mee verder willen", zegt Mark Beerman, voorzitter van de stuurgroep van het MIC. "Die zitten in alle branches, van uitzendbureaus tot retailers."

Overigens worden niet alleen de B2B- en de B2C-kant ontwikkeld, vindt Van Kralingen. "Ook de ontwikkelingen op het gebied van Business-to-Employee moeten we niet onderschatten." Opvallend is wel dat zovelen de B2C-hoek opzoeken; meestal leven de first movers aan de B2B-kant. "Vergeet niet dat de mobiele telefoon een echt consumentenproduct is", zegt Beerman. "Zo gek is dat dus niet."

Grofweg vallen de klanten van het MIC in drie categorieën uiteen: Allereerst zijn er de beginners, die nog alles over mobiele e-commerce moeten leren. "Die gaan van start met het aanbieden van informatie; simpelweg het web naar wap verplaatsen", zegt Beerman. "Daarna zullen ze nieuwe kanalen in de bestaande integreren, zoals bijvoorbeeld CNN doet; zij sturen via de telefoon reminders over televisie-items."
Als derde stap volgt de ontwikkeling van ingewikkelder toepassingen, zoals betalingen via Wap en het lokaliseren van de telefoon, zoals Heineken dat nu als speels doet met haar Bartrek. Hiermee kan de gebruiker zoeken naar de dichtstbijzijnde kroeg die het bewuste bier schenkt.

"We zitten nu in een fase dat het bedrijfsleven nog 'awareness' van de mobiele mogelijkheden moet krijgen", zegt Van Kralingen. Dat blijkt ook uit de zestig klanten: De helft wordt bestempeld als beginner. Zo'n twintig bedrijven hebben nu voorzichtig geproefd en willen verder met Wap. De laatste tien weten inmiddels alles van Wap, en zijn op zoek naar applicaties zoals mobiele betalingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond