Deel dit artikel
-

Wat is WAP: mobiele klantbenadering

De mogelijkheden van mobiele communicatie zullen het landschap van marketing, sales en customer-relationmanagement eens en voor altijd radicaal veranderen. Dat klinkt goed, maar hoe gaan we dat aanpakken?

Zoveel als er is geschreven over de mogelijkheden die bedrijven zouden hebben met Mobile Commerce, zo weinig wordt er gesproken over de praktische implementatie ervan. Wat moet u doen om als bedrijf diensten aan te bieden op WAP (Wireless Application Protocol) apparaten?

Qua techniek werkt een WAP-site op dezelfde wijze als een normale website. Wel moet de content worden overgezet in de Wireless MarkUp Language. De WML-files worden via het Internet overgebracht (HTTP over IP). Als hardware is dus niets anders nodig dan een normale webserver. Het mobiele apparaat krijgt toegang tot het Internet via een mobiele telecomaanbieder (KPN Telecom, Libertel), waarna het zoeken naar informatie of het verrichten van een transactie op de gebruikelijke wijze plaatsvindt. Toch is er een aantal belangrijke verschillen met traditioneel Internet waarmee rekening moet worden gehouden. Hier volgt een aantal beperkingen en kansen.

Wat kan niet?

Allereerst is er de WML-compliance van de verschillende handsets die op dit moment op de markt verschijnen. Niet alle mobiele apparaten tonen de aangeboden content op dezelfde wijze. Er zal dus uitvoerig moeten worden getest om ervoor te zorgen dat een WAP-website op alle mobile devices goed overkomt.

Verder wordt WAP voorlopig slechts in een beperkt aantal landen door de mobiele-telecomoperators aangeboden. Een WAP-website is dus op dit moment niet overal vandaan te benaderen. De verwachting is echter dat dit probleem in het komende jaar wordt opgelost, en dat WAP een wijdverbreide standaard wordt.

Een ander belangrijk aspect is de manier waarop de content op de WAP-pagina's wordt getoond. Smart Phones en PDA's hebben een klein scherm, en bandbreedte is nog maar beperkt beschikbaar. Daarom is het van belang om het design en de content simpel te houden. Het competitieve voordeel in de mobiele wereld is het talent om simpel en effectief met de gebruiker te communiceren.

Wat kan wel?

Zodra bovenstaande obstakels succesvol uit de weg zijn geholpen, biedt mobile commerce een hoop interessante mogelijkheden. Een interessant gegeven van de nieuwe technologie is plaatsbepaling. Via de zendmast, waar het mobiele apparaat naar verbindt, is het namelijk mogelijk om te bepalen waar iemand zich bevindt. Dit biedt uitgebreide mogelijkheden voor bedrijven die een product of dienst aanbieden waarvan de behoefte afhankelijk is van de plaats waar mensen zich bevinden (location marketing).

Verder biedt mobile commerce de mogelijkheid om producten van de virtuele wereld te vertalen naar de fysieke wereld, en omgekeerd. Zo kunnen gebruikers van WAP-apparaten in Finland digitaal geld downloaden van het web (virtuele wereld), waarmee bijvoorbeeld kan worden betaald bij frisdrankenautomaten (fysieke wereld).

Dat klinkt nog steeds erg mooi, maar waarom zouden bedrijven juist nu moeten beginnen met activiteiten op het gebied van mobile commerce? Het antwoord is te vinden in de enorme groei van het aantal gebruikers van mobiele apparaten. Momenteel zijn er in Europa ruim 140 miljoen gebruikers van GSM-telefoons; binnen vijf jaar zijn dat er naar schatting meer dan 200 miljoen. Samen met de enorme groei van het Internet zal dit de vraag naar mobiele Internet-toepassingen enorm stimuleren.
Maar zoals dat gaat met alle revoluties: het is zaak om nu snel te handelen. Degenen die nu inspringen op deze ontwikkeling en bovendien zo slim zijn om de reacties en wensen van de eindgebruikers niet uit het oog verliezen zullen de meeste kans van slagen hebben.

www.forum.nokia.com
www.mywap.com
www.mobilestart.com
www.wapforum.com
www.itu.org
www.ericsson.com

Fleur Bernhard en Jasper de Vreugt

De auteurs zijn werkzaam bij MVLG e-business consultants.

Deel dit bericht

8 Reacties

Frank Schuyer

Zeer interessant artikel. Zijn er op dit moment bedrijven die zich al bezig houden met het opzetten van diensten/services en zo ja waar en op welke websites kan ik ze vinden? ps de site van KPN's M@nfo ken ik al. Met vriendelijke groet, Frank Schuyer

Jos Reinhoudt

Bij Media Plaza geven we sessies over mobiele datacommunicatie. De echt goede diensten vind je vooral in Scandinavie, bijvoorbeeld bij Merita Nordbanken (een Finse bank). Zie ook onze presentatie op http://www.mediaplaza.nl/presentatie/bits/presentatie.mediaplaza.nl/bits2/toegang/slide_07/slide_frameset.html  GroetenJos ReinhoudtRedacteur Media Plaza http://www.mediaplaza.nl/

Rodney Verkerk

Een "echte" b-to-b toepassing wordt al geleverd met het tracking en tracing van Van Gend & Loos. Ter ondersteuning van bovenstaand verhaal geldt ook hier dat de onderliggende weblogica slechts voorzien hoefde te worden van een WML-jasje om dezelfde functionaliteit te bieden. Inloggen via een browser of via een telefoon gebeurt met dezelfde usernaam/password. mvrgr.Rodney VerkerkSoftware 684

AAJ Snoeren

Nog enkele voorbeelden van B-2-B toepassingen wordt geleverd met o.a.: BIS – Broker Information System, een bestaand beurssysteem voor dealingrooms, waarin beurs orders ingevoerd, uitgevoerd en getracked kunnen worden. Alle informatie over statussen is direkt beschikbaar en wijzigbaar door betreffende afdelingen. Orders worden uiteindelijk naar een back-office systeem gestuurd. Met WAP is het mogelijk voor klanten van de dealingroom om de status van hun order te bekijken. Eventueel kunnen orders ook via WAP worden ingevoerd, maar niet altijd wenselijk omdat vaak het persoonlijk contact met de dealer dan wel gewenst. SCB – Supply Chain Broker, Een revolutionair & flexibel E-procurement systeem. (Meer informatie: { http://www.infopulse.nl/bi/ ; http://www.infopulse.nl/bi/ } Met WAP kun je hier denken aan het tracken van een order, of het doen van een bestelling terwijl je met je mobiele telefoon door een magazijn loopt, of zomaar op een moment dat je een bestelling te binnen schiet. Natuurlijk zijn er met dit uitgebreide systeem legio mogelijkheden! Groeten, Alex Snoeren  

Sander

Er is een standaard voor mobiele datacommunicatie: XML. Het zorgt ervoor dat data geschikt is voor elke content-provider, en dit weer verder kan transporteren naar elke device op de markt. Zie voor meer informatie:{UIDesign; http://www.uidesign.net/2000/opinion/newjan_imho2.html } S.

Toine Vos

Voor alle wap links bezoek je de {Wap-pagina; http://wap.pagina.nl }

Jorrit Waalboer

Redirect naar een bestaande WAPsite;Makkelijk een complete WAPsite maken… URL die de gebruiker krijgt: wappy.to/naam {Info; http://wappy.to/ }

Wouter van den Berg

WAP, gaat het wat worden of niet? Allereerst heeft WAP de potentie in zich om er voor te zorgen dat Europa de achterstand op Internet- en e-commercegebied ten opzichte van Amerika gaat inhalen. Dit komt omdat de mobiele telefoniemarkt in de VS veel minder ver is dan in Europa. Toch zal WAP voor de gemiddelde consument pas echt interessant worden als er toepassingen gaan komen die het mogelijk maken om van welke plek ter wereld dan ook thuis de verwarming aan te zetten of de videorecorder te laten beginnen met opnemen. Ook de beschikbaarheid van GPS voor WAP maakt het natuurlijk interessant voor de consument. Centrale vraag die continue vermeden lijkt te worden, blijft echter wat deze dienstverlening nou gaat kosten. Net zoveel als het versturen van een SMS? Of moet er een behoorlijke toeslag worden betaald voor elke WAP-functionaliteit waar gebruik van wordt gemaakt? Daarnaast is er natuurlijk pas één toestel dat echt geschikt is voor WAP (Nokia 7110). Overigens is het erg moeilijk zo'n toestel te bemachtigen: door de grote vraag zijn er vaak lange levertijden. Wanneer komen de andere telefoonproducenten met hun toestellen op de markt? Wouter van den Bergwww.2C.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond