Deel dit artikel
-

“We zijn zelf geen echte gamers”

Het nieuwe bedrijf Overloaded ? Pocket Media richt zich met entertainment- en infotainment-content op de Europese markt voor mobiele apparaten met online mogelijkheden zoals Java-telefoons, Pocket PC's, PDA's en Smartphones. Volgens mede-oprichter Ashu Mathura een gat in de markt, omdat iedereen en alles er klaar voor is, het zou alleen nog aan goede content ontbreken.

Waarom zijn jullie met dit bedrijf begonnen?

"We zien onszelf op de eerste plaats als een publisher. Eind vorig jaar zagen we dat de tijd daar is om iets met mobiel te doen. De consument was er klaar voor, de nieuwe devices kwamen eraan, alleen de content ontbrak. In dat gat wilde Overloaded stappen, door content te ontwikkelen en te laten ontwikkelen."

Hoe zijn jullie erin geslaagd om al in dit stadium partnerships aan te gaan met grote namen als Sanoma, Universal, O2 en de Volkskrant, om er maar een paar te noemen? En niet te vergeten Jaap Haartsen, de uitvinder van Bluetooth, die is toegetreden tot jullie Raad van Advies.

"Ik kom niet bepaald net kijken, en zo hebben alle oprichters van Overloaded hun eigen netwerken meegebracht. Verder is wat wij bieden gebaseerd op een heel goed model, we hebben tevens de steun, de technologie en de mogelijkheden."

In een persbericht zeggen jullie dagelijks/wekelijks met nieuwe content en spellen te komen. Kunnen jullie dat waarmaken?

"Er zal niet elke dag een nieuw spel uitkomen, maar we kunnen wel dagelijks nieuwe levels van spellen, nieuwe puzzels en dergelijke aanbieden."

Hoe gaat jullie content afgerekend worden?

"Het liefst willen we pay-per-play, af te rekenen via de telefoonrekening, maar dat kunnen de telco's nu nog niet billen. Dat gebeurt waarschijnlijk begin volgend jaar. Tot die tijd werken we met PocketCredits, waarbij één credit ongeveer dertig eurocent moet kosten. Credits kun je kopen via 0900-nummers, door geld over te maken, of door een kraskaart met pincodes te kopen. Die prepaid systemen willen we wel handhaven, en naast pay-per-play aanbieden.

Het gaat om een heel ander betalingssysteem dan gamers gewend zijn.

"Toch gaat dit werken, vanwege de toegevoegde waarde die wij bieden en het grote aanbod waarmee wij gaan komen. Maar vergeet niet dat wij ons niet richten op hardcore gamers, maar op 'casual gamers', mensen die af en toe een spelletje willen spelen. Dat is een heel andere vorm van gamen, waarbij een ander betaalmodel past."

Wat houdt die toegevoegde waarde in?

"We zoeken het in aanvullende diensten. We bieden regelmatig nieuwe content, er zijn multiplayer mogelijkheden, we organiseren wedstrijden en zijn van plan om met echte (geld)prijzen te komen. Door dat laatste kregen we overigens meteen belangstelling van advocaten, in verband met wetgeving op dat gebied. Maar mocht het echt een probleem worden, dan gaan we desnoods in Aruba zitten."

De Amerikaanse aanbieder van mobiel entertainment nGame kiest voor een abonnementsmodel waarbij er per spel per vier weken betaald moet worden. Is dat iets voor jullie?

"Wij denken dat het prettiger is om per keer dat je een spel speelt te betalen, zodat je er niet telkens voor een paar weken aan vastzit. Maar andere mogelijkheden komen er wellicht ook. We denken bijvoorbeeld aan een abonnementsvorm waarbij je voor een bepaald bedrag alles mag spelen. Het is een embryonale markt, we gaan van alles proberen."

Wil het publiek sowieso betalen voor spelletjes?

"Daar gaan we natuurlijk van uit. Als we dat niet geloofden waren we nooit aan Overloaded begonnen. Maar wat ook helpt is dat gprs flink in prijs omlaag zal gaan. Zo biedt Orange in Frankrijk sinds eind mei flat-fee gprs voor slechts zes euro per maand. De telco's in andere landen zullen ongetwijfeld volgen, wat duidelijk in het voordeel is van aanbieders van betaalde content."

Jullie hebben eerder gezegd de Endemol van het mobiele entertainment te willen worden.

"Er is in Nederland niet zo'n cultuur dat je grote dingen mag roepen. Maar zo was het ook niet bedoeld. De vergelijking ging over Endemol als for-mats-, productie-, en exploitatiebedrijf, we wilden niet beweren dat we groter dan Endemol zouden worden."

Spelen jullie zelf ook spelletjes?

"We zijn zelf geen echte gamers, maar wel mensen die af en toe een spelletje spelen. We zijn daarom zelf ook de doelgroep."

Deel dit bericht

5 Reacties

Japie

Ik blijf het behoorlijke grootspraak vinden. Helemaal met de huidige economie. Als dit concept wil slagen, dan moet er nog heel veel venture capital in. Tegenwoordig wil iedereen snel een zwarte balans zien en dat zie ik bij Overloaded niet gebeuren. Daarbij is het verhaal dat ze vertellen redelijk onrealistisch. Ten eerste is de markt er niet klaar voor! Er bestaan zeker genoeg devices die geschikt zijn voor een dergelijke service, maar deze zijn over het algemeen vrij duur. De gemiddelde gebruiker van deze apparaten is de zakenman. De gemiddelde casual gamer is "een-huisvrouw-met-te-veel-tijd" en jongeren. Dit zullen onze vrienden bij bijvoorbeeld Zylom bevestigen. Daarbij is het algemeen bekend dat de casual gamer over het algemeen niet betaalt voor het spelen van spellen. Hard-core gamers doen dat wel, maar dat is niet de doelgroep van Overloaded. Wanneer zal Overloaded wel succesvol kunnen zijn? Wanneer de jeugd met dit soort apparaten op straat rond loopt. Maar dat hoeven we zeker de komende 5 jaar nog niet te verwachten denk ik. De opzet is leuk maar het is nog te vroeg. De overlap van doelgroep voor de devices en de service die Overloaded bied is te klein. Een ander probleem is het gebrek aan een duidelijk overheersend platform waardoor de doelgroep nog verder versplinterd is.

Wim Hollebrandse

Quote uit het interview: "Wil het publiek sowieso betalen voor spelletjes?"- "Daar gaan we natuurlijk van uit…" Wat een naïviteit zeg. Moet je voordat je daarvan uitgaat niet eerst een of ander marktonderzoek doen? Daar gaan we van uit. Lekker gezond hoor, om op die basis een bedrijf te starten.

Tom

Waar komt toch in vredesnaam het waanidee vandaan dat alles wat mensen op een normale pc doen ook mobiel willen doen. Alleen omdat Japanners dat doen?

MeAgainMe

We zijn zelf geen echte gamers? Dat vind ik hetzelfde als dat de Volkswagen-directie in Volvo's rijdt. Ik geef Overloaded wegens gebrek aan passie 1,5 jaar.

Herman

Ik ken een man die stinkend rijk is geworden met borstprotheses die hij zelf ook niet draagt. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Toch rammelt er veel aan het verhaal van Overloaded. We zullen zien of ze het grote geld ooit binnen halen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond