Deel dit artikel
-

Webbouwers stellen jury SpinAwards teleur

De genomineerden in de categorie ‘Beste website concept’ gingen na de uitreiking van de SpinAwards met lege handen naar huis. “De jury vindt dat de nominaties op zowel effectiviteit, interactiviteit als creativiteit niet uitblinken”, aldus Stephan Fellinger, bestuursvoorzitter SpinAwards.
De bewuste categorie kende vier genomineerden:
HEMA Bonkies Online – Guilty People / CCCP in opdracht van HEMA;
Madame Tre Sesti – Achtung! They in opdracht van Vodafone;
Online Boeksigneren – Kong in opdracht van Selexyz en
Rivella Kicks & Thrills – SuperHeroes in opdracht van Rivella.

Volgens Fellinger is er veel discussie geweest. “Wat natuurlijk ook meespeelt is dat wij vinden dat het elk jaar beter moet. De lat moet hoger. Er was twijfel bij de jury. Bij twijfel niet doen is mijn devies.”

Het is niet de eerste keer dat er een categorie is waar geen prijzen worden uitgedeeld. Zo waren er vorig jaar voor de categorie ‘Innovatie’ zelfs geen nominaties. Fellinger: “Dit jaar was die categorie volgens de jury erg succesvol. Het afgelopen jaar was een sterk innovatief jaar. Het kan per jaar verschillen. We blijven kritisch.”

KLM en Boondoggle behoorden tot de grote winnaars van de SpinAwards. In totaal zijn er donderdagavond 9 gouden en 23 zilveren prijzen uitgereikt.

KLM werd bekroond als ‘Beste interactieve opdrachtgever’. Drie inzendingen van bureau’s voor KLM als opdracghtgever wonnen twee keer goud en een keer zilver. Boondoggle kwam als ‘Beste interactieve bureau’ uit de bus. Het bureau Boondoggle won bovendien nog eens een zilveren en een gouden SpinAward.

Vorig jaar mocht Achtung zich nog de winnaar van de avond noemen. Dit bureau won toen de prijs voor ‘Beste interactieve bureau’ en sleepte drie zilveren SpinAwards in de wacht.

Een overzicht van de winnaars:

Beste design
Zilver:
Polo 444 – Achting! In opdracht van Volkswagen Nederland
Rivella Kicks & Thrills – SuperHeroes in opdracht van Rivella

Beste content
Zilver:
Darth Vader neemt zijn stem op voor TomTom – Pool Worldwide in opdracht van TomTom
Het Achterhuis Online – LBi Lost Boys in opdracht van Anne Frank Stichting

Goud:
iFly Magazine – Born05 in opdracht van KLM Royal Dutch Airlines

Beste media inzet
Zilver:
JaofNee Donorweek trapt af met eerste nationale online wervingsactie. Live op NU.nl – KesselsKramer & Noise in opdracht van Rijksoverheid – ministerie van VWS en ministerie van AZ
Live interactief billboard tegen agressie – N=5 in opdracht van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties/Rijksoverheid
Vodafone The Voice of Holland – OMD in opdracht van Vodafone

Beste innovatie
Zilver:
Film It Yourself – Stunst, Noodlewerk, Video dock, Martijn Pannevis in opdracht van VPRO
Quest je webcam – Bureau Bambi BV in opdracht van G+J Uitgevers, Quest
Goud:
Appie van Albert Heijn – Icemobile & Muse Amsterdam in opdracht van Albert Heijn

Beste jong talent
Zilver:
Shotgun – Gabin van Hal en Eefje Liebrechts (Fontys Hogescholen)
Sam – Didi Koller en Babbe Noya (Hogeschool van Amsterdam)

Goud:
Blurshirt – Nik Sluijs en Nanette Visser (Willem de Kooning Academie)

Beste online campagne
Zilver:
KLM Surprise – Boondoggle in opdracht van KLM Royal Dutch Airlines

Goud:
Liquid Mountaineering – CCCP in opdracht van Hi-Tec
Philips – Wake up the Town (intergrated) – Tribal DDB Amsterdam, DDB Worldwide, One Voice in opdracht van Philips

Beste website concept
Geen prijzen

Beste mobiele concept
Zilver:
Sennheiser Frequency Finder – mediaBunker in opdracht van Sennheiser Benelux
Film It Yourself – Stunst, Noodlewerk, Video dock, Martijn Pannevis in opdracht van VPRO
ikPod: interactief en persoonlijk – Mediamatic Lab / Ubiquity in opdracht van Joods Historisch Museum

Beste interactieve video concept
Zilver:
Can you fix it? – IJsfontein in opdracht van SOA Aids Nederland
Collapsus – Submarine i.s.m. VPRO

Beste gaming concept
Zilver:
HEMA Bonkies Online – Guilty People / CCCP in opdracht van HEMA
Silver Line Society – Indie- Amsterdam in opdracht van Microsoft

Goud:
Noisia Infection – Flavour BV in opdracht van Noisia

Beste sociale media concept
Zilver:
Ikgebruik Can Facebook Help Monica Quit Drugs – Lemz in opdracht van ikgebruik.nl
Nike Take Mokum – Boondoggle in opdracht van Nike Running

Beste crossmedia concept
Zilver:
Axe Heaven on earth – Media Republic in opdracht van Axe Unilever
Volkswagen Rijbewijs – Achtung!, MTV Networks in opdracht van Pon’s Automobielhandel.

Goud:
KLM Surprise – Boondoggle in opdracht van KLM Royal Dutch Airlines

Beste interactieve opdrachtgever
KLM Royal Dutch Airlines

Beste interactieve bureau
Boondoggle



Deel dit bericht

3 Reacties

Richard

Het woordje NIET ontbreekt in de intro, en jammer dat er geen linkjes zijn gemaakt. Goede zet om het dan maar niet te doen trouwens, al wordt een nominatie zo ook wel twijfelachtig.

Stephan Fellinger

@Jannemiek: Ik verbaas me over de insteek van het artikel en de kop boven je artikel. Als er nu een jaar is, in de geschiedenis van de SpinAwards waar de jury’s juist heel positief waren, dan is het wel dit jaar! We hebben te maken met een record aantal gouden en zilveren winnaars, ook als je correctie toepast ivm toevoegen nieuwe categorieen voor de afgelopen jaren. Wij waren als bestuur afgelopen jaren zelf kritisch over niveau in breedte (dat signaal lopen wij nooit voor weg), maar daar is dit jaar geen enkele sprake van. Inzoomen op een categorie en daar deze conclusie aan verbinden is veel te kort door de bocht. Om een goed beeld van een jaar te krijgen (barometer), moet je juist in de breedte kijken, dat is een veel betrouwbaardere indicatie hoe het er voor staat. En juist dat is de taak van een kwaliteitstitel als Emerce.

Ik snap dat jullie kritisch willen en moeten zijn, helemaal als er GEEN sprake is van een goed nieuws show, dan moet je dat ook niet willen brengen. Maar juist dit jaar, waren de jury’s uitermate positief gestemd over het niveau.

Jannemiek Emerce

@Stephan,

Ik heb voor deze insteek gekozen omdat het opvallend is dat er een categorie is waar geen prijzen worden uitgedeeld. Daarom begin ik daar mee in dit stuk.

Dat er overeige prijzen worden uitgedeeld, dat komt later aan bod in het stuk. Wat dat betreft wordt er, vind ik, geen verkeerd beeld geschetst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond