Deel dit artikel
-

Weblogs houden waarde niet vast

De 30 grootste Nederlandse weblogs hebben flink moeten inboeten aan populariteit en potentie op de advertentiemarkt. Werd in februari nog aan 7 weblogs een waarde toegekend boven 1 miljoen euro, op dit moment is dat teruggeschroefd tot 4.

Geenstijl.nl is nog steeds de uitschieter met een waardering van ruim 9,6 miljoen. Een half jaar geleden werd de nummer een in het onderzoek van weblog Hyped nog op bijna 13,7 miljoen euro gewaardeerd.

Traditionele media hebben last van de crisis, ook de weblogs blijven hier niet van gevrijwaard. De lagere budgetten bij adverteerders leiden tot minder campagnes en lagere advertentietarieven. Dat is althans de reden die Hyped-blogger Jeroen Bertrams geeft voor de dalende cijfers.

Op de nummer 2 en 3 in de lijst prijken Flabber.nl en Autoblog.nl die respectievelijk op 1,4 en 1,3 miljoen euro uitkomen in het onderzoek. Op de vierde plek staat Biertijd.com, die ook nog 1 miljoen euro waard zou zijn. Alle weblogs uit de top 30 zagen hun waarde dalen in het afgelopen half jaar.

Van Vkmag.com. Volkskrantblog.nl en Bright.nl werd de waarde een half jaar geleden nog boven de 1 miljoen euro geschat. Op dit moment komen ze niet meer boven dat bedrag uit.

In het onderzoek zijn gegevens gebruikt van STIR, Alexa.com, Google trends en Technorati.com. Daarnaast werden gesprekken gevoerd met mediabureaus. Voor het eerst werd bij de berekening gebruik gemaakt van data van Google Adplanner.

Deel dit bericht

10 Reacties

Tim Bijlsma

Tja met de internetbubbel in gedachte heb ik bij click bedrijven een beetje 'wat de gek ervoor geeft' gedachte. Zeker niet altijd terecht…maar toch denk ik dat sowiezo die waarde variabeler is dan brick bedrijven.

Twitter Jan_B

Kan er aan de hand van dit onderzoek ook iets gezegd worden over de betrouwbaarheid van dat uit bijvoorbeeld Google Ad Planner? Ik kom bij het vergelijken van bijvoorbeeld gebruikersaantallen op grote fora, alexa rankings en cijfers uit Ad Planner soms op bizar ver uit elkaar liggende cijfers. Hoop dat dit niet te erg off-topic is.

Harm

ik denk dat de Ad Blocker van Firefox een veel groter gevaar is dan de recessie, het is de populairste add-on

Peter

Het onderzoek van Hyped. hahaha, laat me niet lachen. een weblog dat al nieuwsberichten maakt als Boris VvZ van de toilet komt.  Het zijn allemaal wat gissingen en slagen in de lucht. gaan we daar echt bedrijfswaarde op baseren? Wat een inflatie van de internetjournalistiek

webabun

@HarmAd Blocker een gevaar noemen is niet juist. Adblockers zijn een uiting van gewijzigde voorkeuren van consumenten.En aangezien de consument, de klant, altijd van rechts komt (….) en enorm veel keuze heeft op internet om zijn informatiehonger te stillen is het gevaarlijkste (& domste?) dat je kan doen dat gedrag te onderschatten of erger.

Boris Veldhuijzen van Zanten

@Peter nou, het kan dan ook behoorlijk spectaculair zijn als ik van een toilet kom hoor!

peter

@boris Dat neem ik zonder meer van je aan en daar zijn vast speciale sites voor maar een bericht dat je twitter account gehackt is? Volgens mij verbaasde je je er zelf over 😉

Hyped

Ja Peter, we schrijven ons gek over Boris, dit jaar maarliefst al het enorme getal van.. uh.. 3 artikelen. Zie zijn dossier:  http://www.hyped.nl/index.php/categorie/Boris%20Veldhuijzen%20van%20Zanten/  Eigenlijk veel te weinig, dus alarmeer jij ons als Boris van het toilet komt?

Frans Jan Boon

Het is jammer dat in dit onderzoek niet de waarde van weblogs naast die van andere online media is gezet. Hierdoor is niet inzichtelijk of deze waardedaling alleen weblogs betreft of ook andere categorie?n online media. Overigens zijn niet alleen lagere budgetten bij adverteerders de oorzaak van waardedaling; veel adverteerders en (vooral) mediabureaus stonden ook in goede tijden huiverig t.o.v. het adverteren op weblogs en spelen in slechte tijden volledig op safe.

Matthijs van den Broek

Uit het bericht op Hyped: "Weblogs die schrijven over marketing en technologie bleken redelijk waardevast. Zo blijken marketingfacts.nl, dutchcowboys.nl en frankwatching.com nauwelijks te zijn gedaald in waarde." Waarom, is deze best relevante informatie (ja, natuurlijk ook voor Emerce) hier weggelaten? Of lees ik ergens overheen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond