Deel dit artikel
-

Webwinkels tevreden over feestdagenverkoop

Nederlandse webwinkels verkopen meer dankzij hun advertentiecampagnes en de komst van gratis Internet. Exacte cijfers zijn nog weinig voorhanden, maar over de hele linie van het Nederlandse webgilde is een stijging van de verkoop voor de feestdagen te zien.

Grote winnaar lijkt Bol.com te zijn. Managing director Rick van Boekel schat dat de omzet van december twee keer hoger zal liggen dan november. Bol hoopt het jaar af te sluiten met een omzet die tussen de 4,5 en de 5 miljoen gulden ligt. 'We groeien nu per week, dus exacte cijfers weten we pas in januari. Uiteraard rekenen we op een seizoensinvloed, maar de verkoop in december loopt boven verwachting.'

In de Verenigde Staten lijken de grote reuzen ook de winnaars te worden tijdens de feestdagenverkoop. Kleinere winkels worden ondergesneeuwd door met name Amazon en eToys , blijkt uit onderzoek van Thomas Weisel Partners. De kerstomzet van Amazon zou de 600 miljoen dollar wel eens kunnen passeren, denkt het bureau.

In Nederland is een soortgelijke situatie nog niet te zien. Dankzij de komst van gratis Internettoegang groeien alle winkels mee. Mitchel de Graaf van Davista en Rick van Boekel schrijven de verhoogde omzetten ook toe aan de reclamecampagnes. Met name Bol.com was de afgelopen weken veelvuldig aanwezig op radio en televisie.

Voor wijnwinkel Le Chateau is de decemberomzet niet verrassend, zegt directeur Edwin Basten. 'Het loopt lekker, dat hadden we ook wel verwacht. December is altijd goed voor 15 tot 20 procent van onze jaarlijkse omzet. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar verkopen we nu drie keer zoveel.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond