Deel dit artikel
-

Wereldwijde omzet e-commerce verdubbelt bijna in 2001

E-commerce is niet dood, zegt onderzoeksbureau eMarketer. Dit jaar komt de wereldwijde omzet van verkoop aan consumenten op zo'n 101 miljard dollar . Dat is een stijging van meer dan 90 procent ten opzichte van het jaar 2000. "Het Internet leeft en is heel taai", zegt eMarketer ceo Geoff Ramsey tegen de E-commerce Times

Ramsey wil tegenspreken dat verkoop via het web slechts een hype zou zijn. "De groei ligt goed op schema, ondanks hetgene wat er nu met de economie gebeurt."

De omzet komt dit jaar net niet aan een vedubbeling toe. In 2000 werd er voor 59,7 miljard dollar verkocht, dit jaar zal dat 101 miljard zijn. eMarketer baseert zich daarbij op gegevens van honderd onderzoeksinstanties. Hoewel de verkoopcijfers er dus gunstig uitzien, zullen er komend jaar en begin volgend jaar nog steeds flink wat webwinkels het hoofd niet boven water kunnen houden. In die bevinding wordt eMarketer gesteund door het bureau Webmergers . Zij zagen in februari in totaal 52 internetbedrijven failliet gaan, slechts twee minder dan in januari. "De shake out is nog lang niet voorbij", zegt Webmergers-directeur Tim Miller.

De Verenigde Staten zijn op dit moment nog goed voor tachtig procent van de wereldwijde e-commerce omzet. Met name Europa zal de komende jaren de inhaalslag maken, zeggen de onderzoekers. In 2004 is het belang van de VS teruggebracht tot 56 procent. De voorsprong van de VS is te verklaren door cultuurverschillen, zegt onderzoeker Ramsey. In Amerika wordt boodschappen doen en winkelen veelal gezien als lastig, terwijl het in Europa en Azië meer als sociale gebeurtenis wordt gezien.

De grootste struikelblokken voor e-commerce blijven de bezorgkosten en de investeringen die door dotcommers gedaan moeten worden in infrastructurele zaken zoals winkels en callcenters.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond