‘Werven via sociale media loont’

Ruim de helft van de HR-professionals vindt sociale media de komende twee jaar het belangrijkste kanaal om nieuw personeel te werven. Bij werkgevers is dit aandeel nog hoger: bijna tweederde van de Nederlandse werkgevers geeft aan dat sociale media als recruitmentkanaal prioriteit heeft in 2013. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Intelligence Group, die zijn medewerking heeft verleend aan het whitepaper van ADP.
ADP stelt in zijn whitepaper dat de meerderheid van de HR-professionals sociale media integreren in hun HR-beleid. Bijna de helft van de HR-professionals maakt hier nog geen gebruik van en een op de vijf is ook niet van plan om dit op korte termijn te doen. Mogelijke oorzaken zijn koudwatervrees, privacygevoeligheid en gebrek aan relevante onderwerpen die zich lenen voor sociale media.
Bijna een derde van de werkzoekenden die sociale media gebruikt, is echter wel eens benaderd door een werkgever. Een meerderheid hiervan heeft de baan ook gekregen.
HR-professionals verwachten dat sociale media de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan het delen van kennis en vergroten van de betrokkenheid van werknemers. Eigen werknemers weten als geen ander hoe het is om bij een organisatie te werken. ADP stelt in zijn whitepaper dat er daarom een zekere rol is weggelegd voor hen om nieuwe collega’s te werven. Er zijn bedrijven die dit al doen en vacatures slim en gericht verspreiden via het netwerk van de eigen werknemers. Door hieraan een beloning te koppelen, zorg je voor betrokken medewerkers en worden recruitmentdoelen behaald.
Ook het delen van kennis is met behulp van sociale media naar een hoger niveau te tillen. Dit kan door een eigen sociale mediaplatform op te richten en werknemers te betrekken bij onderwerpen die spelen in de organisatie. ADP Nederland doet dit zelf via de ideeënbus Best in Touch op het eigen intranet. Medewerkers van ADP houden via blogs op het intranet collega’s op de hoogte van hun projecten of vragen hen om feedback.
Om positieve aandacht te krijgen via sociale media, moet een organisatie niet alleen zenden maar daadwerkelijk de interactie aangaan, stelt ADP. De inhoud en het onderwerp van de dialoog zijn daarbij cruciaal. Voorwaarde is wel dat deze organisaties relevante informatie bieden aan geïnteresseerden en ook daadwerkelijk reageren op vragen of opmerkingen. Sleutelfactoren daarin zijn het hebben van aandacht, voldoende capaciteit en toewijding. Want zonder dit leveren sociale media weinig tot niets op.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Robert
Cijfers? Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een baan gevonden via Social Media?
Frans
Ik heb ook erg weinig vertrouwen in deze cijfers, dit onderzoek is uitgevoerd op Facebook o.i.d.? Als “modern” W&S / detacheringsbureau werkzaam in de techniek is bij ons de response via social media is nog geen 5%. Social media leent zich in minimale vorm voor serieuze dingen en werk is echt niet populair op social media. jobboards is en blijft gewoon 80/90% van de input.