Deel dit artikel
-

Winstgevend Funprice beter bezocht dan Wehkamp

In het Multiscope visiscan-onderzoek van februari staat de online computerzaak FunPrice op een tweede plaats van best bezochte e-commerce sites, boven de webwinkels van Bruna, Wehkamp en Hot-orange. Deze kleine e-tailer maakte vanaf de lancering al winst en de omzet groeide in korte tijd uit tot 'vele miljoenen per jaar', aldus Martijn Evertse die hetzelfde hoopt te bereiken met de nieuwe site Dividence.nl .

In de top 10 van bestbezochte e-commerce sites die onderzoeksbureau Multiscope over januari bekendmaakte stond de online IT-winkel FunPrice.nl nog op een vijfde plaats, maar in de maand februari versloeg alleen Bol.com de Groningse detaillist. Martijn Evertse van FunPrice en websitebouwer Bram Heerink van GUTS zijn aangenaam verrast met deze erkenning.

Heerink kocht ooit zelf een computer bij FunPrice, toen de oude website nog slechts bestond uit een digitale prijslijst en weinig vertrouwen uitstraalde. Twee jaar geleden maakte GUTS een nieuwe site voor de retailer. Heerink: 'Die bouwden we voor een belachelijk laag bedrag, maar het is een logische en goed opgebouwde website. Ik begrijp niet goed dat sitebouw vaak zoveel tonnen opslokt.'

Inmiddels trekt FunPrice.nl 'tienduizenden' bezoekers per dag en staan er 15 à 16.000 op de mailinglijst voor een e-mailnieuwsbrief met aanbiedingen en noviteiten. De omzet bedraagt enkele miljoenen per jaar en er kleven weinig kosten aan de site. Martijn Evertse vertelt heroïsch hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen. 'We hebben alles zelf gedaan. Er wordt altijd geluld over investeringen, maar als je een goede visie hebt en de schouders eronder zet, dan kun je ook wat bereiken.'

FunPrice bestaat in de echte wereld uit drie computerzaken in Groningen, Enschedé en Arnhem. Evertse ziet de website niet als vervanging voor de fysieke vestigingen, maar als een vierde winkel, die nieuwe klanten aantrekt. 'We trekken juist veel "kijkers", die in de winkel zijn geweest en uiteindelijk op internet kopen. Het bestaan van een gewone winkel zien mensen als voordeel. Als er echt iets mis is, kunnen ze daar naartoe.'

Omdat er geen geldschieters aan de opzet van FunPrice hebben bijgedragen, is het budget voor marketing niet hoog. Via een fraai staaltje doelgroepmarketing wist Evertse toch veel klanten te lokken. 'Medio 1997 zijn we begonnen met de slogan "keihard de goedkoopste". We adverteren maandelijks in computerbladen en zetten wat banners op specialistische sites. Vorig jaar adverteerden we in de bladen met een actie waarbij we een cd-recorder voor een stuntprijs aanboden via de site. Daar zijn er toen 8 à 9.000 van verkocht.'

In december 1999 lanceerde Martijn Evertse het nieuwe e-commerceproject Dividence.nl. Via deze website zijn dvd's, video's, soundtracks en Top 100 cd's, games en andere producten op het gebied van film verkrijgbaar. Uiteraard hoopt Evertse op een herhaling van het succes van FunPrice. 'Hiervoor zijn we wel op zoek naar een investeerder, die ons kan helpen aan marketingkapitaal. De site begint wel te lopen, mede door een mailing die we aan de abonnees op de mailinglist van FunPrice hebben gestuurd. In drie maanden hebben we 20.000 dvd's verkocht.'

Deel dit bericht

3 Reacties

Anton Jurgens

De waarde van het Visiscan-panel is volstrekt onduidelijk,want de steekproef is heel klein en veel van de panelleden -waaronder ikzelf – sturen hun gegevens niet op.Volgens mij zijn diegenen die hoog scoren ook diegenendie actief meedoen aan het panel.

Dwaalspoor98

Ik sta hier van te klapperen… Ik heb er ook wel eens iets gekocht en ik heb in mijn hele leven nog nooit zo'n KUT service gehad als van funprice… Oplichters zijn het…

Danny

Funprice was een goedkope en leuke zaak. Jammer dat het er niet meer is

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond