Deel dit artikel
-

Yahoo neemt afscheid van search positionering

“Yahoo is een contentspeler”, aldus de woorden van Carol Bartz, CEO bij Yahoo. Volgens haar ging het de verkeerde kant op toen Yahoo als search speler werd bestempeld.

Uiteraard is Yahoo nog steeds een search speler. Search beslaat nog steeds meer dan de helft van Yahoo’s werkzaamheden en Yahoo heeft in die tak een marktaandeel van 17 procent. Dat liet Bartz weten tijdens de Web 2.0 Summit. Desondanks kan of wil Yahoo het op dit vlak niet opnemen tegen gigant Google.

Die inspanningen kunnen beter ergens anders in gestoken worden. Bartz bedoelt dat Yahoo een groeistrategie heeft die geënt is op het contentgedeelte. Daar moet de focus liggen. Het zou alles te maken hebben met personalisatie.

De strategie van Yahoo is focussen op originele content, zonder search compleet op te geven. Microsoft en Yahoo sloten eerder een tienjarige deal waarbij Microsoft de drijvende kracht achter de zoektechnologie van Yahoo wordt. Yahoo neemt de verkoop van advertenties voor zijn rekening.

Over de concernstrategie liet Bartz nog weten 6 miljoen verschillende beginpagina’s per dag te serveren. Daarnaast wilde Bartz kwijt dat Yahoo per dag 18 miljard advertenties serveert over het gehele netwerk.

Bron foto: yodelanecdotal (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond