Deel dit artikel
-

Deal Microsoft en Yahoo goedgekeurd

De samenwerking tussen Yahoo en Microsoft op het gebied van search, is goedgekeurd door zowel het ministerie van Justitie in de Verenigde Staten als de Europese Commissie. De deal zou concurrentie niet in de weg zitten, maar juist zorgen voor een sterkere macht die het op kan nemen tegen Google.

Met de goedkeuring van de deal wordt Microsoft de drijvende kracht achter de zoektechnologie van Yahoo. Yahoo neemt de verkoop van advertenties voor zijn rekening.

Uit onderzoek van de Europese Commissie bij betrokken partijen bleek dat ook zij de hoop hebben op meer concurrentie vanwege de deal.

Het partnership werd in juli vorig jaar afgesloten voor de duur van 10 jaar. In deze tijd krijgt Microsoft het exclusieve recht om de zoektechnologie van Yahoo te integreren in de eigen zoekplatformen. Bing zal gedurende deze tijd het betaalde zoekplatform zijn voor de sites van Yahoo.

Yahoo verkoopt de advertenties aan de premium klanten waarbij Microsofts AdCenter-technologie gebruikt wordt voor de advertentieverkoop. De bedrijven behouden wel gescheiden afdelingen voor display advertising en verkoop.

Het is een flinke klus, beide kanten moeten de duizenden relaties met adverteerders integreren.

Yahoo en Microsoft domineerden in 2008 het nieuws in hun eigen soap. Microsoft deed begin 2008 een bod van 44,6 miljard dollar. Dit overnamebod werd door Yahoo afgewezen met als reden: het is een ‘inadequaat bod’.

Microsoft mag dan een blauwtje hebben gelopen bij Yahoo, het softwarebedrijf hield voet bij stuk en wilde koste wat kost, een deel van de online zoek- en advertentiemarkt af snoepen van Google. Yahoo probeerde openlijk de overnameprijs omhoog te praten. Na veel gesteggel zag Microsoft definitief af van een vijandige overnamebod op Yahoo. Het verhaal eindigde uiteindelijk met het opstappen van Yahoo’s CEO Jerry Yang als bestuursvoorzitter van Yahoo.

Bron foto: Robert Scoble (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond