Deel dit artikel
-

Yahoo start met betaalde zoekresultaten

Adverteerders kunnen vanaf vandaag tegen betaling een vermelding krijgen in de zoekresultaten van Yahoo. De portal is een samenwerking gestart met zoekmachine Overture, voorheen GoTo.com, die al geruime tijd met betaalde links werkt. Doel is meer inkomsten te krijgen.

Yahoo zegt dat de zoekresultaten los komen te staan van de eigen resultaten, in een "duidelijk gemarkeerd gebied". Hoe dat er in de praktijk uit gaat zien was gisteren nog niet duidelijk. Yahoo biedt al de mogelijkheid om te adverteren op keyword, waarbij na het intypen van bijvoorbeeld 'mortgage' er rechts een soort banners verschijnen van hypotheek-aanbieders. Deze zijn ook duidelijk afgescheiden van de zoekresultaten.

Overture is een zoekmachine die alleen maar resultaten laat zien van bedrijven die ervoor betaald hebben. Bij de link is te zien hoeveel een adverteerder Overture – dat tot voor kort de naam GoTo.com had – betaalt voor iedere keer dat er op die link wordt geklikt. Adverteerders kunnen bieden om zo hoog mogelijk in de lijst met zoekresultaten te komen.

Deze pay-for-placement methode (betaalde links) is omstreden. Zoekmachines willen graag de extra inkomsten uit betaalde links, maar zijn tevens huiverig om hun eigen 'objectieve zoekresultaten' te vermengen met advertenties. Enkele maanden geleden diende de consumentenorganisatie Commercial Alert een klacht in bij de FTC, de toezichthouder op Amerikaanse handel, omdat het vond dat consumenten misleid werden met advertenties die doorgaan voor zoekresultaten. Toch valt het met die objectiviteit van veel zoekmachines ook wel weer mee, want de meesten bestrijken maar een deel van het web of gebruiken een zoekmethode die ervoor zorgt dat de meest geraadpleegde pagina's als beste zoekresultaat uit de bus komen, waarmee populariteit voor 'objectief' criterium doorgaat.

Behalve dat het een eigen site heeft en nu een overeenkomst heeft met Yahoo, werkt Overture ook voor ondermeer MSN, AOL en AltaVista. Het bedrijf gaat vijf links op de pagina van Yahoo plaatsen naast de zoekresultaten. Wanneer een internetter besluit erop te klikken betaalt Overture een deel van de opbrengst aan Yahoo. De overeenkomst geldt tot april volgend jaar. Yahoo krijgt dan de keuze om de samenwerking voort te zetten, maar de kans is ook aanwezig dat de portal in de tussentijd zelf een soortgelijke pay-for-placement mogelijkheid heeft opgezet.

Het verkrijgen van nieuwe inkomsten is de belangrijkste reden voor Yahoo om met betaalde links te gaan werken. "Yahoo Sponsor Matches past binnen onze strategie (?) om groeiende en nieuwe inkomstenbronnen te creëren", aldus ceo Terry Semel in een verklaring .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond