Deel dit artikel
-

Youropean Partners haalt Amerikanen naar Nederland

Amerikaanse IT bedrijven die in Europa van start willen gaan, kunnen sinds de zomer terecht bij het Amsterdamse Youropean Partners (YP). YP helpt de organisaties bij het opzetten van Europese activiteiten vanuit Nederland, waardoor hun time-to-market aanzienlijk zou worden verkort. De partners werken samen met het in Amerika actieve Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) van het Ministerie van Economische Zaken. Managing partner Michel Visser verwacht dat YP volgend jaar al winst zal maken.

Als voormalig internet consultant bij de KPN proefde Visser bij internationale IT bedrijven herhaaldelijk frustratie over het feit dat de tijd benodigd voor non-business activiteiten op de onbekende en complexe Europese markt voor zoveel vertraging zorgt. Het idee voor YP was geboren. Het benodigde startkapitaal kwam vervolgens van de drie oprichters zelf en van een informal investor. Visser: "We hadden maar een paar ton nodig om het bedrijf goed neer te zetten. Onze kosten zitten tot nu toe in het eigen personeel en in de kantoorruimte".

De oprichters zochten contact met het Ministerie van Economische Zaken, waarmee ze nu intensief samenwerken. "De NFIA is onze belangrijkste 'lead generator'. Zij stimuleert Amerikaanse bedrijven in hun interesse in een vestiging in Nederland. Het is belangrijk voor een Amerikaanse partij om vertrouwen te krijgen in de partner waarmee hij zaken moet doen in Europa. Onze band met het Ministerie schept dat vertrouwen."

YP wil de pioniers kopzorgen uit handen nemen door ze te adviseren en te managen. Het internationale bedrijf kan haar producten verkopen op de nieuw markt voordat het lokaal een eigen kantoor heeft, want YP zorgt voor de 'Pre-European Launch Sales & Marketing' en zoekt naar geschikte business
partners, leveranciers en distributiekanalen.

Als een bedrijf behoefte heeft aan European Startup Management? wijst YP een project manager aan die verantwoordelijk is voor de uitvoering van alle taken die nodig zijn om een Europees kantoor te beginnen en zorgt voor de kennis, ervaring en het netwerk bij het regelen van onder andere juridische en belastingzaken, onroerend goed, personeel en infrastructuur. "We outsourcen? en hebben daarvoor partnerships gesloten met partijen als Deloitte & Touche, Regus en Young Executive Recruitment. Eigenlijk zijn we dan ook een intermediair tussen onze klanten en leveranciers", aldus Visser. Naast regelmatige feedback heeft de international het voordeel dat hij nog niet hoeft te investeren in eigen mensen en een Europees kantoor.

Omzet wil YP halen uit fees, uurtarieven of een percentage van de aandelen van een bedrijf. Momenteel is YP met vijftien partijen in gesprek. Visser kan in dit stadium nog geen namen noemen, maar de activiteiten van de bedrijven lopen uiteen van e-travel, software en hardware producent tot venture capitalist.

Grotere consultancies ziet YP als de voornaamste concurrenten, en vreemd genoeg kunnen deze tegelijkertijd ook outsourcing partners zijn. Dat in Engeland en Duitsland vergelijkbare bedrijven actief zijn, weerhoudt YP er niet van om komend jaar haar activiteiten uit te breiden naar deze twee landen. Volgens Visser kan dat omdat zij zich vooralsnog richten op hun thuismarkt. Frankrijk is de volgende in het rijtje, over vijf jaar willen de partners in minimaal vijf landen zitten.

Deel dit bericht

2 Reacties

j.p. hanse

Uw artikel wekt de indruk dat Youropean Partners samen zou werken met mijn organisatie, het NFIA, en nog sterker, leads over potentiele investeerders van ons zou krijgenDit is klinklare onzin.Informatie over onze relaties worden confidentieel behandeld en zeker niet aan een commerciele partij zoals Youropean partners verstrekt. Jochem HanseNFIA

Michel Visser

Youropean Partners heeft in het artikel de NFIA als verzamelnaam gebruikt voor alle contacten die wij hebben binnen EZ op centraal als regionaal niveau. Uit de gesprekken die wij met een medewerker van NFIA hebben gehad nav het bovenstaande artikel is gebleken dat er een verschillende interpretatie is van het woord 'leads' door NFIA en Youropean Partners. Wij hebben in het interview het woord leads gebruikt als aanduiding voor bedrijven waarmee wij in contact gebracht worden door de regionale ontwikkelingsmaatschappijen zoals de Foreign Investment Office in Amsterdam en de Gemeente Den Haag. Uit het hiervoor genoemde gesprek bleek echter dat een lead bij NFIA een heel andere betekenis heeft. Bij NFIA is een lead een bedrijf waarmee gesprekken worden gevoerd over de keuze in welk land het zal gaan investeren of een bedrijf dat hun Europese organisatie wil gaan herstructureren en daarbij overweegt om te gaan investeren in Nederland. De informatie die NFIA krijgt van bedrijven in deze fase van hun expansie of reorganisatie is uiteraard zeer bedrijfskritisch en zal dus nooit direct aan derden worden doorgegeven. Alle betrokken partijen zijn inmiddels geïnformeerd over deze verschillende interpretatie in het artikel en YP heeft excuses aangeboden aan NFIA voor eventueel ontstane onrust. Michel VisserYouropean Partners

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond