Deel dit artikel
-

Ook YouTube kanalen onder mediawettelijk toezicht

Door commerciële partijen aangeboden YouTube-kanalen kunnen in beginsel onder mediawettelijk toezicht vallen, omdat ze als directe concurrenten van commerciële omroepen kunnen opereren. Dat zegt beleidsadviseur Rutger Fortuin van het Commissariaat voor de Media in het jongste nummer van omroepblad Spreekbuis.

Aanbieders van commerciële Video on Demand diensten moeten zich sinds kort laten registreren bij het commissariaat voor de Media. Die verplichting vindt zijn oorsprong in de Europese richtlijn voor televisie. Er zal onder meer worden toegezien op bescherming van de consument tegen commerciële beïnvloeding door bijvoorbeeld sluikreclame en het scheppen van een level playing field tussen commerciële aanbieders.

Om te voorkomen dat minderjarigen ernstig schadelijke beelden kunnen zien, zijn aanbieders verplicht om materiaal af te schermen, zodat je er als volwassene alleen met bijvoorbeeld een wachtwoord bij kunt. Een adviescommissie van deskundigen beoordeelt welk materiaal ernstig schadelijk kan zijn. Het commissariaat heeft een ‘onder toezicht van het CvdM’ logo ontwikkeld dat deze diensten mogen voeren.

De regels gelden voor partijen die het aanbieden van VoD-diensten als hoofddoel hebben. Het moet gaan om massamediaal aanbod, waarmee geld wordt verdiend, en waarvoor de aanbieder de redactionele verantwoordelijkheid heeft.  Volgens Fortuin kan de regel ook gelden voor aanbieders van YouTube kanalen.

Het commissariaat denkt dat tussen de honderd en tweehonderd aanbieders onder de regels vallen. RTL Gemist hoeft waarschijnlijk weer niet bij te worden geregistreerd, omdat deze VoD dienst net als de Nederlandse RTL televisiezenders onder Luxemburgs toezicht valt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond