Deel dit artikel
-

You’ve got Euro-mail

De laatste hindernis die nog genomen moet worden: het ontwikkelen van een werkend betalingssysteem voor internet. Een nieuwe aanbieder is PayPal, dat betalingen per e-mail regelt.

Terwijl de omzet op internet in de miljarden loopt, wordt het merendeel van de transacties middels omslachtige creditcard-handelingen betaald. Een eenvoudige vorm van betalen is dringend gewenst, maar helaas gingen initiatieven als Digicash met prachtige beloften en vele miljoenen investeringen jammerlijk ten onder.

Er gloort evenwel hoop: het betalingssysteem dat door PayPal (voorheen x.com) is ontwikkeld, lijkt aan de belangrijkste eis om het tot een succes te maken te voldoen: het is doodsimpel waardoor het nu reeds miljoenen betalingen verwerkte. De eenvoud zit 'm in het feit dat de transacties volledig e-mail-georiënteerd zijn. Een eenvoudige registratieprocedure en het storten van enkele tientjes is voldoende om altijd een internet-portemonnee bij de hand te hebben. Reeds 5 miljoen consumenten en 600.000 bedrijven maken gebruik van deze dienst en dat aantal neemt met de dag toe. PayPal krijgt inmiddels zelfs meer verkeer op hun website dan de drie grootste banken van de usa, aldus Mark Woolway, director of corporate development. Als reden voor het succes noemt hij behalve de eenvoud het feit dat particulieren kosteloos geld aan elkaar kunnen 'mailen'. Hiermee werd in no time de massa gecreëerd waardoor het ook voor bedrijven interessant was PayPal als virtuele kassier aan te stellen. PayPal doet dàt overigens niet kostenloos. Betalingen tussen consumenten onderling zijn gratis, voor betalingen tussen bedrijven onderling en tussen consument en bedrijf wordt een provisie van 1,9 procent berekend (te betalen door de ontvangende partij). Betaalt een bedrijf aan een consument, dan kost dat de betalende partij twee procent van het bedrag, met een maximum van 25 dollarcent. Overigens is dat nog altijd aanzienlijk minder dan de drie tot vijf procent die de creditcardmaatschappijen in rekening brengen.

Credit-card

Als het zo simpel en succesvol is, waarom ontbreekt de button van PayPal dan bijvoorbeeld op de site van amazon.com? Volgens Woolway zijn de grote webwinkels zeer geinteresseerd, maar houdt PayPal het tegen omdat ze er voor vreest de creditcard-maatschappijen te frustreren, een partij die nu nog essentieel is voor het laten functioneren van hun eigen systeem.

En concurrenten? Daar zijn ze helemaal niet bang voor. Yahoo heeft PayDirect, maar haalt het qua volume niet bij PayPal. Volgens Woolway was de concurrentie in no time beslist. "Binnen zes weken hadden we zo veel volume dat niemand ons ooit in kan halen." De venture capitalists stonden dan ook in de rij ? ze hebben inmiddels 200 miljoen dollar binnengehaald. En de voorsprong wordt verder vergroot. Onderhandelingen met ING om het systeem in Europa te introduceren zijn in een vergevorderd stadium. Waarschijnlijk kunnen wij nog deze zomer ons geld naar elkander mailen. Overigens alleen in Euro's.

Deel dit bericht

1 Reacties

Arjen Ketelaar

Volgens de site van Paypal is het reeds sinds eind 2000 operationeel in Nederland!  — Arjen Ketelaarwww.deBillingASP.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond