Deel dit artikel
-

Zakelijk gebruik web 2.0 blijft achter

Op zakelijk gebied wil web 2.0 niet doordringen. Bedrijven weten niet wat ze met 2.0-toepassingen kunnen.

Bedrijven weten nog niet goed hoe zij web 2.0. kunnen inzetten voor zakelijk gebruik. Het merendeel van de Europese organisaties investeert niet in web 2.0.-applicaties, omdat zij niet aan het management kunnen uitleggen wat de voordelen zijn. Dat blijkt uit onderzoek van BEA Systems onder 320 cio's in zeven Europese landen.

"Er wordt niet veel over gepraat. Iedereen weet wel wat het is, maar denken dat het vooral voor kinderen is. Ze denken aan You Tube. Ze weten niet hoe ze web 2.0. moeten inzetten voor de zakelijke markt", zegt Martin Percival, senior emea technical evangelist bij BEA. Bedrijven hebben daarom meer uitleg nodig hoe web 2.0. voor de zakelijke markt is in te zetten.

Reguleren
Andere redenen om web 2.0. nog niet te gebruiken is dat bedrijven niet weten hoe ze het moeten reguleren. Dat wordt genoemd door 23 procent. Daarmee wordt bedoeld dat werknemers er soms voor kiezen een zakelijke applicatie te gebruiken die buiten de deur van het bedrijf staat, zoals bijvoorbeeld Gmail. Slechts een vijfde van de ondervraagden maakt zich druk over de beveiliging. Volgens Percival is dat logisch. "Je maakt je daarover pas druk als je weet wat het is en als mensen jouw applicatie gaan gebruiken. Het is een logisch volgende stap."

Interactie
De belangrijkste reden waarom bedrijven web 2.0 willen inzetten in het bedrijf is om de interactie met klanten te verbeteren. "Web 2.0 zorgt voor veel flexibiliteit. Mensen kunnen gemakkelijk applicaties toevoegen en zo de klant eerder bedienen", zegt Percival. Een andere redenen om met web 2.0. aan de slag te gaan, is een betere samenwerking van medewerkers. Dat wordt genoemd door 31 procent.

Soa
Percival vergelijkt de opkomst van web 2.0. met die van de service oriented architecture. Ook daar zagen tot voor kort weinig mensen het voordeel van. "Er zullen eerst twee grote successen volgen, voordat mensen web 2.0 gaan inzetten voor de zakelijke markt. Ik denk dat die er wel aan het einde van het jaar zullen zijn. Andere zullen dan het voorbeeld volgen."

Foto: Gualtierocatrame (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Sam van Buuren

Hoe het business/web20 gat te dichten volgens The Economist Intelligence Unit: http://socialmediagroup.ca/content/uploads/2007/06/smg_eiu_web20.pdf  Toepassingen van web2.0 "achter de firewall": http://www.slideshare.net/slgavin/meet-charlie-what-is-enterprise20  

Gerben Mak

Wat tevens mee zal spelen is dat het marketing en communicatievak een steeds "technischer" karakter krijgt, dwz dat de professional op zijn minst moet begrijpen wat de functionele kansen zijn van de technische ontwikkelingen. Met alle respect voor de uitzonderingen, maar naar mijn indruk blijft de gemiddelde marketeer, communicatiemanager en de bureauwereld eromheen hangen in oppervlakkige kennis en routine oplossingen.  Alleen al daarom verheug ik mij op Eday – om die marketeers & business managers te ontmoeten die de moeite nemen zich te ontwikkelen en te laten inspireren door alle ontwikkelingen op het gebied van web2.0 en 3.0.

Barbara Molendijk

@ Gerben Ik ben zo'n marketeer die de moeite neemt om zich te ontwikkelen en te laten inspireren door alle ontwikkelingen. Ik ben het helemaal met je eens dat veel marketeers (nog) niet op dat pad zijn. En dat terwijl in mijn beleving 'mijn' vak nog niet eerder zo op z'n kop heeft gestaan en ook niet eerder zo interessant is geweest. Maar het is niet alleen wat ik zou willen, marketeers hebben ook een gevecht te leveren met de bedrijven waarvoor/waarmee zij werken. In mijn geval (film/muziek/games) is retail een belangrijke remmende factor. Het is pas sinds een jaar of twee a drie (!) dat TV door hen niet langer als onmisbaar element in een campagne wordt gezien. Ik ga in ieder geval graag het gevecht aan, want ik geloof met hart en ziel in deze digitale revolutie.

Roy Eysbach

Sinds kort maken we binnen ons bedrijf gebruik van Wiki software. In de praktijk blijkt dat dergelijke software zich uitstekend leent om als bedrijfsbrede kennismanagement of collaboration tool in te zetten. We zijn nog maar net de vele mogelijkheden aan het ontdekken. Ik verwacht dat deze interne toepassing van web 2.0 snel voet aan de grond zal krijgen binnen een corporate context. Ik raad iedereen van harte aan om in je eigen bedrijf eens een pilot te starten.

Jeroen Jonker Roelants

Grappig in dit verband is de hier haaks op staande conclusie uit een onderzoek van Lewis PR:  http://blog.idg.nl/wordpress/2007/09/05/ceo%e2%80%99s-omarmen-web-20/#comment-68303

Jeroen Jonker Roelants

Grappig in dit verband is de hier haaks op staande conclusie uit een onderzoek van Lewis PR:  http://blog.idg.nl/wordpress/2007/09/05/ceo%e2%80%99s-omarmen-web-20/#comment-68303

Jacqueline van der Laan

Ik geloof inderdaad dat dit waar is. Er zullen ongetwijfeld weer andere onderzoeken zijn die het tegendeel bewijzen. Maar voor zakelijk gebruik voor interne communicatie (het onderwerp waar ik met name in geteresseerd ben) is het volgens mij zeker nog waar. Ik verbaas ik me nog steeds over het gebrek aan bewustzijn bij het management. En dat terwijl de digitale generatie (geboren na 1980) nu toch echt langzaamaan haar toetreden gaat doen tot de arbeidsmarkt. Deze generatie vraagt om een hele andere manier van (intern) communiceren. Voorbeeld: een geknipte en geplakte knipselkrant door de bibliotheek is heel arbeidsintensief. En dit terwijl deze generatie via Internet (RSS, SMS) informatie veel sneller tot zich neemt. Daarnaast zijn de medewerkers van de toekomst volgens mij veel meer ingesteld op een online en meer open manier van contacten leggen en onderhouden. Kijk maar naar Hyves. Voor interne communicatie is het in ieder geval een feit dat interactie een belangrijke toegevoegde waarde is. Dus op termijn zal intranet 2.0 een logische volgende stap zijn.  Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat er precies bedoeld wordt met 'de twee successen' die moet volgen? Een vergelijking met de opkomst van Internet valt zeker te trekken voor interne communicatie. Pas toen het Internet maatschappelijk gezien goed was doorgedrongen en het ook voor marketing van bedrijven werd ingezet, toen pas begon het intranet goed op te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond