Deel dit artikel
-

Zappos: Goede behavioural targeting? Liever niet

De schoenverkopende dochter van Amazon, Zappos.com, toont zijn klanten liever geen op maat gesneden reclame. Dat is te eng, te afschrikkend en op de lange duur zelfs afstotend voor de klant.

Dat is een verrassende uitspraak en niet van de minste. Darrin Shamo is verantwoordelijk voor direct en online marketing bij Zappos. Juist hij wil, ondanks zijn functietitel, niet al te directe marketing bedrijven online.

Hoewel Zappos heel nauwkeurig weet wie welke keuzes maakt en welke overwegingen klanten maken, maakt het bedrijf geen gebruik van die kennis. Althans, voor reclamedoeleinden. Tegen vaktitel Internetretailer.com zegt Shamo niet ‘te creepy’ willen overkomen.

Té persoonlijke aanbevelingen worden als te indringend ervaren. Hij toont liever iets algemenere reclame-uitingen waarin nog wat verrassende elementen kunnen zitten. Dat houdt het bedrijf enerzijds aantrekkelijk voor zijn klanten en houdt anderzijds de privacytoezichthouder van de overheid buiten de deur.

Zappos is sinds 2009 een volle dochter van Amazon. Daarvoor ging een kleine miljard dollar over tafel. Dat geld gebruikt Tony Hsieh nu om vastgoed in de stad Las Vegas te ontwikkelen (à 350 miljoen dollar) en om werkruimte te bieden aan zijn personeel bij hem thuis. Ruimte genoeg.

Foto: theritters (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond