Deel dit artikel
-

Zelf cosmetica samenstellen

Onder de naam Reflect lanceert Procter & Gamble dit najaar een interactieve beautysite. Consumenten kunnen zelf de producten samenstellen: van geur en kleur tot de verpakking aan toe, met in totaal 50.000 mogelijke combinaties. Een sterk staaltje innovatieve marketing.

Idee achter Reflect is optimale individualisering van een persoonlijk product. In feite bestaat geen enkel artikel of merk tot de consument het heeft samengesteld. Men kan kiezen uit diverse cosmeticalijnen en allerlei verzorgingsproducten voor huid en haar.

Door de verregaande personalisering van hun producten maakt Procter & Gamble het Internet tot een innovatief marketinginstrument. Analisten noemen het een strategisch zeer doordachte zet, omdat trends en regionale smaakverschillen nauwkeurig in kaart worden gebracht. Bovendien zit Reflect de offline markt van Procter & Gamble niet in de weg. Daar is het bedrijf met merken als Oil of Olay, Vidal Sassoon, Max Factor, Head & Shoulders en Hugo Boss sterk vertegenwoordigd.

Aan het project is een jaar lang gewerkt, kosten: 35 miljoen dollar, en een additioneel kapitaal van 50 miljoen. In principe is Reflect een zelfstanding opererend bedrijf, dat echter kan terugvallen op de enorme productkennis en de marketingtechnische inzichten van Procter & Gamble. Omgekeerd zou het moederbedrijf weer kunnen profiteren van de door Reflect verworven inzichten. Meer dan alleen een verkoopkanaal is de cosmeticasite ook een ideaal instrument voor marktonderzoek.
( JvG )

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond