Deel dit artikel
-

Zoekmachine rangschikt op bezoekersaantallen

Top9.com is een nieuwe zoekmachine die websites rangschikt op het aantal bezoekers. Door een samenwerking met PC Data Online kan de site gebruikmaken van actuele marktonderzoeksgegevens.

Het Amerikaanse reisbureau Omega World Travel doet met Top9.com een poging om 'de techniek uit Internet te halen'. De zoekmachine is de eerste die gebruikmaakt van wetenschappelijke marktonderzoeksgegevens. Deze zijn afkomstig van onderzoeksbureau PC Data Online , waarmee Omega World Travel een vijfjarige overeenkomst heeft gesloten.

De sites in de database van Top9.com zijn geordend op bekende categorieën als 'gezondheid, familie & cultuur', 'carrière & opleiding' en uiteraard 'reizen en transport'. Daarnaast zijn alle sites voorzien van het aantal bezoekers en staan zij op volgorde van populariteit vermeld. Op het eerste niveau zijn de subcategorieën als 'reisbureaus' en 'luchtvaartmaatschappijen' te vinden met daarnaast het totaal aantal bezoekers en het aantal URL's op dit gebied. Op het derde niveau zijn de negen meest bezochte sites te vinden met een rangnummer binnen de rubriek, binnen alle onderzochte websites en het aantal unieke bezoekers.

De ranking-gegevens van Top9.com zijn afkomstig van het onderzoek dat PC Data Online regelmatig houdt onder een panel van 85.000 internetters. Daarmee is dit wereldwijd de grootste steekproef onder websurfers. Volgend jaar moeten dat er overigens 200.000 worden door toevoeging van internationale gegevens en business-to-business data.

De makers stellen het gebruiksgemak van de zoekmachine voorop. Door de eenvoudige lay-out zou de inhoud goed zichtbaar zijn voor consumenten met pc's, draagbare apparaten en webtelevisie. De oprichter van Top9.com denkt dat zijn geesteskind de manier zal veranderen waarop consumenten op Internet naar informatie en producten zoeken. 'Voor e-commerce-gebruikers is de zoekmachine van onschatbare waarde. Deze gratis online index voorziet hen van informatie om slimme aankopen te doen en zakelijke beslissingen te maken.' Volgens een bericht op de homepage maakt astronaut en nationale held Buzz Aldrin gretig gebruik van Top9.com: 'good stuff, no fluff' is het eloquente commentaar van deze maanwandelaar.

Een eerdere poging om populariteit van websites aan te geven in een zoekmachine deed het Amerikaanse WebSideStory. Dit internetbedrijf lanceerde deze zomer de zoekmachine Yep.com die populariteit en kwaliteit kan aangeven van sites die zijn voorzien van een HitBOX Tracker. De 'slimme' zoekmachine Google.com tenslotte kijkt evenmin alleen naar trefwoorden maar ook naar links vanuit andere websites, zodat veelbezochte, belangrijke pagina's kunnen worden geselecteerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Remijnse

Bij zoekmachines die enkel op trefwoorden zoeken is het vaak een geharrewar aan sites, die vaak niet relevant zijn, of d.m.v. het opgeven van meerdere irrelevante trefwoorden en pagina's zo hoog mogelijk proberen te komen op de resultatenpagina. Zou je echter enkel op bezoek gaan meten, dan ga je voorbij aan de meer specialistische pagina's, die door slechts weinigen worden bezocht. Stel dat je een reis hebt geboekt naar Tanzania. Probeer maar eens via Top9.com info te vinden over Tanzania…

William Foughty

Top9.com mag nauwelijks de naam zoekmachine hebben. Verder dan een paar korte lijstjes met URL's komen ze niet. Een site over bijvoorbeeld tennis heb ik niet kunnen vinden, wel paintball (kan aan mij liggen trouwens). Maar het koppelen van bezoekersaantallen aan posities in de zoekmachines is op zich geen verkeerd idee. Perfect zou het zijn als gebruikers zelf kunnen bepalen op welke criteria zij willen sorteren. Het is misschien een ideetje voor Nedstat en dat soort jongens om ook hun stats-info te gaan koppelen aan een zoekmachine. Joint-venture met Ilse ??

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond