-

Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg

‘Volg ons op Twitter’. ‘Word lid van onze Hyves’. Of ‘Meld je aan als vriend op Facebook’. Het belang van sociale netwerken wordt door bedrijven allang ingezien en er wordt (fors) geïnvesteerd in aanwezigheid.

Maar leveren die investeringen ook echt wat op? Of zijn bedrijven soms iets te gretig ingestapt? Al dan niet enthousiast gemaakt door (te) dure advies- en communicatiebureaus. Daar lijkt het af en toe wel op.

Zo bezocht ik onlangs Superjob.nl, een vacaturesite gericht op de detailhandel. Hun slogan had me nieuwsgierig gemaakt. Superjob.nl is naar eigen zeggen ‘de beste retail carrièresite van Nederland’. En als beste retail carrièresite ben je uiteraard ook aanwezig op sociale netwerken. Want een carrièresite alleen is natuurlijk heel 2005. Dat kan echt niet meer. Ook al ben je de beste. Je bent blijkbaar pas echt goed als je ook de beste bent op sociale netwerken. Maar is Superjob.nl dat?

Prominent op Superjob.nl staat een promo ‘Sociale Media’ waarin Superjob bezoekers oproept hen te volgen. Youtube, Twitter, Facebook, Hyves, Linkedin. Superjob doet het allemaal.

Maar doen die bezoekers dat dan ook? Heeft de aanwezigheid op de netwerken meerwaarde voor het bedrijf en de bezoekers? Laten we eens gaan kijken?

Klik je op het YouTube-icoon dan kom je terecht op een Superjob branded pagina op de videosite. Helemaal in huisstijl. Prima. Echter, het meest actuele filmpje is meer dan een jaar oud. Ook het aantal abonnees op het kanaal is teleurstellend; slechts 24. Het maken van het YouTubekanaal en het maken van de filmpjes heeft ongetwijfeld aardig wat gekost. Het lijkt er niet op dat dit de investering waard is.

Dan maar door Twitter. Zou het op het account @superjobstweets wel gebeuren? Gelukkig is hier niet veel geïnvesteerd in implementatie van de huisstijl en andere leukigheid. Dat staat het aantal volgers van Superjob ook niet toe. Dat is een schamele 29. De meeste volgers echter zijn werkzaam in de recruitmentbusiness. Dat zijn dus geen potentiële werknemers. Positief is wel dat Superjob.nl via Twitter de dialoog opzoekt.

Tot nu toe lijkt het succes van Superjob.nl op sociale media magertjes te zijn. Op naar Facebook. Zesendertig personen vinden de aanwezigheid van Superjob op Facebook leuk. Verder gebeurt er vrijwel niets. De laatste berichten en geplaatste filmpjes zijn uit 2010.

Als laatste dan de Superjobhyve. Deze is ook helemaal in huisstijl. Daar heeft iemand overduidelijk zijn best voor gedaan. Het aantal leden van de hyve is dik in orde. Meer dan vijfhonderd. Maar ook de hyve lijkt ‘dood’. De laatste berichten en krabbels stammen uit 2010. Op de vraag van de beheerder ‘Wat vind je van deze hyve?’ kwam geen reactie.

Aanwezig zijn op sociale netwerken is een. Er echt wat aan hebben is weer iets heel anders. De activiteiten van Superjob.nl op sociale netwerken zijn teleurstellend. Er is nauwelijks interesse voor en ook het onderhoud laat te wensen over. Doe het dan niet.

*) Auteur Sander den Heijer werkt sinds 1997 in de internetbusiness. Nu als marketing manager bij Nobiles Media. Hij blogt over online recruitment op I-kloon.nl.

Foto: Gary Radler (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Zeurpiet

Dat is raar (toch?), de social media activiteiten van een ander jobboard op een platform met een serieus bereik afkraken. Wel slim dat je een link naar superjob meeneemt, goed voor de zoekmachines.

Voor de lezers: Nobiles werkt samen met vacaturekrant.nl. Overigens bestaan de social media activiteiten van Nobiles vooral uit zenden. Ziet er ook niet echt profi uit. Wat zijn daar de plannen? Wat ga je beter doen?

BMC Internet Marketing

De veronderstelling dat slechts aanwezig zijn op Sociale Media niet voldoende is ben ik het stellig mee eens. Je hoeft overigens geen profielen te hebben op Sociale Media Netwerken wanneer je toch wilt profiteren van Sociale Media. Simpelweg door de zogenaamde share buttons (Facebook, Twitter & LinkedIn) op je website te plaatsen, krijg je bezoeken van verwijzende sites. Overigens hebben wij ook een Youtube en Hyves account nog niks mee gedaan is. Hyves gaat er vanaf nu UIT, Youtube gaan wij onze aandacht op verstigen.

Wouter Kleinsman

Zelf valt het mij inderdaad ook op, dat bedrijven 1 maand volop actief bezig zijn op social media en daarna zakt het in.

Ik verzorg zelf ook social media seminars en hierbij adviseer ik bedrijven ook om eerst een goed social media plan op te stellen. Als het social media plan klaar is, dan moeten ze in principe pas beginnen in de wereld van social media.

Quinten

Veel bedrijven verkijken zich hier duidelijk op.
Voornamelijk doordat het zo in de picture staat dat het zo belangrijk is voor bedrijven.

Bedrijven beginnen hier echter aan zonder zich goed in te lichten en een goed plan te maken

Sjoerd

Probleem is dat ieder bedrijf ‘wel iets met sociale media’ wil doen. Geen idee wat ze er mee willen bereiken, maar het is vast handig om een stagiair lekker te laten rotzooien. Jammer dat het dan niet professioneel is en wordt gezien en na afloop van de stageperiode doodbloedt…

Tja en tegenwoordig noemt iedereen zich met een Hyves account social media expert. Dat helpt ook niet echt.

Alex

@ Wouter Kleinsman. Je zegt: ‘ik adviseer bedrijven om eerst een goed social media plan op te stellen. Als het social media plan klaar is, dan moeten ze in principe pas beginnen in de wereld van social media.’
Dat vind ik nogal een omgekeerde wereld. De meeste mensen hebben namelijk geen idee hoe social media werkt en wat de reacties zijn. Die ontdek je pas als je het doet. Die kun je zelfs niet leren. Autorijden leer je ook niet achter een bureau. Gewon beginnen maar actief blijven. Dat is een veel beter advies. Zonde van je tijd om eerst een heel plan te maken en vervolgens te ontdekken dat alle mooie dingen die je bedacht hebt in de praktijk net even een ander resultaat hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond