-

Vijf stappen om je doelgroep te vinden op Twitter

‘Iedereen moet op Twitter! Geloof me!’ hoor ik goeroes regelmatig zeggen en daar rijzen me de haren van te berge. ‘Moet’, onzin natuurlijk. Als je je niet prettig voelt op sociale media, moet je daar juist vooral niet zijn. Dat kan alleen maar verkeerd aflopen omdat je je geforceerd gaat gedragen. Voor je het weet sta je te boek in één of andere social media case.

volger-follower

Dan maar de tweede dooddoener: je moet zo veel mogelijk volgers hebben! Alweer dat ‘moet’. Je moet helemaal niets, en veel volgers is net zo irrelevant als veel personeelsleden, en dat hoor je niemand roepen. Ik houd mijn publiek tijdens presentaties vaak de volgende vergelijking voor: “Wat heb je aan 100.000 ‘Beliebers’ (fans van Justin Bieber) als volgers als je actief bent in de offshore industrie? Dan heb ik liever 1 inkoper van Shell!”. Meestal valt het kwartje dan wel.

Wat je wel wilt hebben is relevante volgers. Die bouw je op door zelf ook relevante mensen te gaan volgen. En daar gaat dit artikel over. Hoe vind je die relevante volgers in jouw specifieke business? Via Twitter natuurlijk!

1. Zoek relevante volgers door signaalwoorden in hun bio
De meeste zakelijke gebruikers hebben wel een relevant stuk tekst in hun bio staan (Heb je dat nog niet? Stop met lezen en doe dat dan eerst!). Daar kun je op zoeken via bijvoorbeeld FollowerWonk.com, die via de advanced optie heel specifieke zoekopdrachten kent. Je kunt kijken hoelang het geleden iemand een tweet verstuurd heeft, hoeveel volgers die minimaal heeft en zo nog een paar criteria. Zet die gevonden mensen op een privé Twitterlijst

2. De mensen in die lijst ga je vervolgens ‘ranken’
Voor dit ranken bestaan handige tools zoals Commun.it. Pas op dat je je niet laat misleiden door de mensen die tools gebruiken, ook Kloutscores zijn te manipuleren. Een handige maatstaf voor invloedrijke mensen is de volger-volgen ratio. Is die bijna 1 op 1, dan volgt die persoon bijna iedereen terug. Is die echter positief voor de twitteraar in kwestie (meer gevolgd worden dan hij of zij zelf volgt), dan zou dat kunnen betekenen dat die persoon iets interessants te vertellen heeft en daarom veel volgers krijgt. Ook via Peerreach.com kun je zien hoe invloedrijk iemand op een bepaald onderwerp is. Daarnaast kun je via die website ook kijken hoe iemands volgers zijn opgebouwd, of hij of zij dus veel ‘beliebers’ heeft als volger.

3. Scan de juiste hashtags
Welke hashtags zouden mensen in jouw zakelijke gebied gebruiken op Twitter of andere platformen? Via TagBoard.com kun je hashtags over meerdere platformen monitoren. We kijken hier specifiek naar Twitter, dus mogen we Twitter zelf ook niet vergeten. Vul de hashtag daar eens in het zoekveld in en klik links op ‘People’ wie die hashtag allemaal gebruikt, in het normale zoekveld staan bovenin de ‘toptweets’ op basis van die hashtag search. Die zijn vaak niet voor niets ‘top’!

4. De lijst die je hiermee samenstelt kun je ook segmenteren in meerdere lijsten
Bijvoorbeeld met geografische kenmerken, talen als je internationaal werkt en zo kun je nog wel meer lijstcriteria bedenken. Lijsten zijn sinds enige tijd enorm uitgebreid en je kunt nu bijna onbeperkte hoeveelheden aanmaken met meer dan 2.000 mensen per lijst. Maar we willen ze straks ook kunnen gebruiken, dus ook hier toont de meester zich in de beperking.

5. Ga interactie aan op relevante tweets
Door regelmatig, liefst dagelijks, die lijsten te bekijken zie je waar je potentiële relevante volgers het over hebben. Zie je een tweet waar jij iets zinnigs aan kunt bijdragen door een vraag te beantwoorden, aanvullende informatie te geven (met een link naar uitgebreidere uitleg op je site) kun je interactie met die mensen of bedrijven aangaan. Krijg je een gesprek op gang, ga ze dan ‘normaal’ volgen. De kans is groot dat ze op basis van die zinvolle relevante interactie gaan terugvolgen is groot.

Op deze manier bouw je stapsgewijs een schare volgers op die relevant is voor je business, waar je interactie mee gehad hebt en die jou dus ook ‘kennen’. Daarna is het aan je eigen tweets om daar business uit te halen, maar onthoud de 70/30 regel: 70 procent van je (zend-)tweets zouden moeten bestaan uit informatie en slechts 30 procent uit ‘reclame’ voor jouw business. Niemand is namelijk geabonneerd op een reclamefolder!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond