-

De impact van COVID-19 op online betalen

Het coronavirus betekent een flinke push voor online aankopen. Retailers, banken en betaaltechnologiebedrijven werken samen in de ontwikkeling en uitrol van nieuwe manieren om digitaal te betalen.

Het coronavirus heeft ons betaalgedrag sterk veranderd. Inmiddels is bijna 80% van de Europese betalingen contactloos. Ook online aankopen hebben een aanzienlijke impuls gekregen. En dat zorgt ook voor een sterke daling in cashgebruik. Technologie vormt daarbij de basis van een soepele en veilige betaalervaring. Consumenten betalen op nieuwe manieren en hebben steeds hogere verwachtingen op het gebied van gebruikersgemak. 

Verhoging limieten

We gebruiken onze kennis en ervaring om technologie in te zetten en te beantwoorden aan continue veranderende betaalbehoeften. Als betaaltechnologiebedrijf ondersteunen we winkeliers, banken, fintechs, overheden en consumenten met producten en diensten die aan deze behoeften en wensen voldoen. Zo hebben we er samen met onze partners aan bijgedragen om de contactloze betaallimieten in Europa te verhogen. Hierdoor kunnen consumenten tijdens de pandemie in heel Europa gemakkelijk, snel en veilig contactloos betalen. 

Nieuwe betaalmethoden en veiligheid

De strategie van Mastercard Nederland is op drie pijlers gebaseerd. Allereerst upgraden we onze debit- en creditproposities. Zo werken we hard aan de uitrol van de digitale betaalpas. In november is de digitale betaalpas gelanceerd door online supermarkt Picnic, in samenwerking met Rabobank, Adyen en Mastercard. Met deze nieuwe betaalmethode kunnen consumenten online aankopen doen met hun vertrouwde bankpas. Ook Albert Heijn en ING hebben de handen al ineen geslagen om deze nieuwe manier van betalen uit te rollen. Ook staat een landelijke introductie van EMV in transit op de planning, waardoor je betaalpas ook in het openbaar vervoer een directe betaalmogelijkheid wordt. 

Click to pay

Daarnaast lanceren we nieuwe online en mobiele betaaloplossingen. We breiden het ecosysteem voor Merchant Tokenization verder uit. Ook bereiden we de gefaseerde uitrol voor van Click to Pay. Deze nieuwe betaalknop biedt een uniforme fast-checkout-oplossing voor webshops en is een gezamenlijk initiatief van de grote creditcardmerken. Ook staan we klaar voor alle partners die druk bezig zijn met de implementatie van Strong Customer Authentication.

Infrastructuur voor betaalinnovaties

Als laatste willen we, zeker in deze veranderende tijden, meer zijn dan alleen een partner in kaartbetalingen. Zo hebben we onze leiderschapspositie als multi-rail betaalbedrijf versterkt door de acquisitie van de account-to-account betaaldivisie van Nets. Hierdoor kunnen we klanten ook ondersteunen in de snelgroeiende markt voor real-time en account-to-account betalingen. 

Innovaties

Daarnaast levert ons Data & Services team technologie en datamogelijkheden om organisaties te helpen innoveren, groeien en de concurrentie voor te blijven in de snel veranderende digitale wereld van vandaag. Onze sterke infrastructuur stelt ons in staat om nieuwe betaalinnovaties te ontwikkelen voor zowel fysieke als online betalingen, waar ook ter wereld. Dit gaan we in de toekomst verder uitbouwen. Zo gebruiken we onze technologie, inzichten en data om mensen en bedrijven op een veilige manier door deze moeilijke periode te helpen.

Over de auteur: Jan-Willem van der Schoot is Country Manager bij Mastercard-Nederland

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond