-

Aantal CDO’s neemt rap toe

De digitale transformatie is een feit en bedrijven maken daarom in rap tempo plaats voor de positie van een Chief Digital Officer (CDO). Waren er in 2014 nog 1.000 CDO’s wereldwijd, nu zijn het er al 2.000. Een verviervoudiging in vergelijking met 2013 en een stijging van 800 procent sinds 2012.

plaatje deloitte1Amerika is grootleverancier. Maar de CDO-rol verspreid zich inmiddels over de hele wereld. In 2013 was 88 procent van het totale aantal CDO’s nog Amerikaan. Inmiddels is dat percentage gedaald naar 68 procent.

De reden? Forse toename in Europa. Hier groeide het aandeel van 7 naar 23 procent. Ook Azië (6 procent) en India (2 procent) breiden uit in CDO’s. Hekkensluiter is Latijns-Amerika (1 procent), aldus eMarketer en cijfers van The CDO Club.

In welke industrie de meeste CDO’s werken?
  1. Reclame (36 procent)
  2. Media (18 procent)
  3. Publishing (13 procent)
  4. Non-profit (10 procent)
  5. Retail (7 procent)
Wie is de CDO’er?

Alhoewel het aantal CDO’s flink is toegenomen, ziet de typische CDO’er er nog steeds hetzelfde uit. 81 procent van de CDO’s is een man, 70 procent is blank en 98 procent is tussen de 30 en 59 jaar oud, waarvan 54 procent tussen de 40 en 49 jaar is.

In de reclamesector was 60 procent van de huidige CDO’s eerder CEO, president, general manager of managing director. Van de CDO’s in de media heeft ‘slechts’ 30 procent eerder een dergelijke functie gehad.

De CDO-rol

De CDO-rol zelf ziet er overal verschillend uit. Maar de top-Chief Digital Officer kan de manier waarop gekeken wordt naar klantsegmentatie veranderen, aldus The CDO Club. Een CDO’er moet niet slechts de intermediair tussen marketing en een portfolio van kanalen zijn. Nog te vaak krijgt hij een focus op het ontwikkelen van nieuwe kanalen, terwijl het ‘gevestigde’ kanaal social media nog bij marketing blijft liggen.

Snelle cijfers:
  • Tegen het einde van 2015 zal een kwart van de bedrijven een CDO in huis hebben.
  • In de laatste twee jaar is negen keer meer data gecreerd dan in het volledige bestaan van de mens.
  • Tegen 2015 worden 100 miljard connected devices verwacht.
  • De komende zeven jaar zullen 1 miljard digital natives de arbeidsmarkt opgaan.

Lees ook het volledige rapport The Rise of the Chief Digital Officer van Deloitte dat hier kan worden gedownload.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#141)

plaatje emarketer1

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond