Industry Wire

1000e commercialtest Ster AdMeasure voor Expert

Ster heeft haar onderzoeksinstrument AdMeasure voor de 1000ste keer ingezet en wel voor home-elektronica aanbieder Expert. Ster AdMeasure meet effecten van tv- en radiocommercials en pre-rolls op communicatiedoelstellingen als naamsbekendheid, merkvoorkeur en koopintentie. Het biedt waardevolle kennis waarmee campagnes van adverteerders verder aangescherpt kunnen worden. Expert liet haar nieuwste tv-commercial ‘Dagaanbiedingen Expert’ testen.

Wendy Gelderman van Expert: “Wij hebben AdMeasure al eerder ingezet. Het is gaaf om te zien hoe Ster hiermee aan kan tonen op welke doelstellingen een commercial goed scoort. Onze nieuwste tv-commercial scoort vooral goed op prijs/kwaliteitverhouding en dat was één van onze belangrijkste doelstellingen. Dat is goed om bevestigd te zien. Klarie Meijer van Expert vervolgt: “Bovendien scoort hij erg goed op merkoverdracht: 76% van de mensen is het eens met de stelling ‘het kan je niet ontgaan zijn dat dit een commercial van Expert is’.”
AdMeasure is in 2006 bedacht en ontwikkeld door Ster en werkt hiervoor samen met MarketResponse uit Leusden. Hiermee speelde Ster in op de behoefte van adverteerders. In totaal zijn op dit moment 610 tv-commercials, 310 radiocommercials en 80 pre-rolls getest.

 

Remco de Stigter van mediabureau Stroom: “Er komt een steeds grotere nadruk op resultaat van communicatie-inspanningen door adverteerders. Door te investeren in onderzoek draagt Ster bij aan de ontwikkeling van kennis over de werking van reclame. Door die kennis actief toe te passen bij het maken van plannen kunnen we effectievere campagnes voeren waarmee we beter resultaat halen voor onze adverteerders”.

 

Uitgebreide bron van kennis

SterAdmeasure levert adverteerders inzicht in de mate waarop een commercial scoort op specifieke communicatiedoelstellingen zoals koopintentie of naamsbekendheid. Inmiddels biedt AdMeasure steeds meer mogelijkheden voor relevante benchmarks. Hiermee wordt inzicht verkregen in hoe de commercial scoort ten opzichte van hun branche of productcategorie. Dit zorgt ervoor dat Ster over unieke onderzoeksinsights beschikt waar adverteerders hun voordeel mee kunnen doen. Een greep hieruit:

  • Noem je merknaam minimaal 2 en maximaal 6 keer voor het verhogen van naamsbekendheid
  • Adverteren rondom hooggewaardeerde tv-programma’s heeft een positief effect op koopintentie
  • Gebruik een vrouwenstem in je radiocommercial als je betrouwbaar over wilt komen
  • Minder boodschappen en een langere spot vergroten de boodschapoverdracht in een tv-commercial
  • Kinderen en dieren dragen bij aan eerlijkheid, betrouwbaarheid en zorgen voor een hogere waardering van de tv-commercial
  • Radiocommercials met maximaal 2 boodschappen trekken meer aandacht, zijn leuker om naar te luisteren en worden beter onthouden dan commercials met 3 of meer boodschappen.

 

Over Ster
Ster is al meer dan 45 jaar een professionele partner voor adverteerders, media- en reclamebureaus. Ster exploiteert reclamezendtijd op de televisie- en radiozenders en de websites van de publieke omroep, levert kwaliteit voor de adverteerder en zendt reclame uit met respect voor het publiek.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht