Industry Wire

Geplaatst door Piwik PRO

In 2025 gaan digitale marketingbudgetten 2025 naar analytics, hyperpersonalisatie, AI en privacy

Amsterdam, 27 februari 2025 – Uit onderzoek van Piwik PRO blijkt dat ruim eenderde (34%) van de onderzochte marketeers wereldwijd verwacht dat de uitgaven voor digital analytics in 2025 zullen stijgen – iets meer dan de helft (51%) verwacht dat deze gelijk zullen blijven. Hiernaast geeft 68% van de respondenten aan dat een aanzienlijk deel van de budgetten zal worden toegewezen aan analysetools. Slechts 2% verwacht dat de rol van digital analytics zal afnemen.

De bevindingen van het onderzoek van Piwik PRO worden ondersteund door Gartner, dat in zijn Gartner CMO Spend Survey for 2024 al aangaf dat slechts een kwart van de CMO’s voldoende budget zou hebben om al hun strategieën uit te kunnen voeren. Marketingbudgetten daalden van 9,1% van de omzet in 2023 naar 7,7% in 2024. Het onderzoek van Piwik PRO suggereert dat dit op het punt staat te veranderen, in ieder geval op het gebied van analytics en marketingtechnologieën. Na een uitdagend 2024 is er nu meer optimisme in de markt en is er meer ruimte om doordachte investeringen te doen – vooral in oplossingen waarbij AI wordt gebruikt.

Bijna drie op de tien ondervraagden (29%) beschouwt de vooruitgang van automatisering en op AI gebaseerde oplossingen als een belangrijk aandachtspunt voor hun digitale marketingstrategieën. Net zo belangrijk vinden de onderzochte marketeers de klantervaring: bijna eenderde noemt dit een cruciale factor. Een op de vijf respondenten (20%) noemde privacy en datasecurity als belangrijke punten van zorg in 2025.

“In 2025 krijgen marketingteams de taak om hun output te maximaliseren en tegelijkertijd de kosten te beperken. Om dit te bereiken moeten ze op zoek naar oplossingen die significante resultaten leveren voor minder geld. Als gevolg hiervan zullen organisaties hun marketingmiddelen evalueren en kiezen voor oplossingen die veel mogelijkheden bieden binnen een redelijk budget”, zegt Mateusz Krempa, COO bij Piwik PRO.

Opkomst van hyperpersonalisatie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna eenderde verwacht dat AI veel dagelijkse taken op het gebied van marketing en analytics aanzienlijk zal veranderen. AI zal daarnaast een grote impact hebben op zaken die te maken hebben met de klantervaring, geven de onderzochte marketeers aan. De invloed van moderne technologie op het versterken van klantrelaties heeft geleid tot het ontstaan van een nieuw begrip: ‘hyperpersonalisatie’. Hierbij gaat het onder andere om het anticiperen op de behoeften van de consument.

Hyperpersonalisatie is echter niet mogelijk zonder de bredere toepassing van oplossingen zoals een customer data platform (CDP), dat informatie uit verschillende kanalen verzamelt, beheert en analyseert om tot één gecentraliseerde database te komen. Met een CDP kunnen marketing- en verkoopafdelingen data activeren en zo hun resultaten en de efficiëntie verbeteren. Een CDP helpt bij:

  1. Het bepalen van de beste strategie om doelgroepen te bereiken: met behulp van AI  kunnen snel enorme datasets geanalyseerd worden om hyper-gepersonaliseerde profielen op te stellen.
  2. Het creëren van persoonlijke berichten: elk contactmoment met de klant kan in realtime gepersonaliseerd worden. Het gebruik van AI kan het creëren van relevante content versnellen.
  3. Realtime meldingen: marketing- en salesteams ontvangen in realtime meldingen over waar potentiële klanten zich bevinden in hun customer journey.

Focus op datasecurity en privacy blijft belangrijk

Een op de vijf ondervraagden zegt dat datasecurity en privacy in 2025 de belangrijkste onderdelen van marketingstrategieën zullen zijn. De toekomst van privacyregelgeving zoals de AVG wordt gekenmerkt door een veranderend landschap dat vraagt om aanpassingsvermogen van organisaties. Klanten hechten daarnaast steeds meer waarde aan hun privacy en worden hier ook bewuster van. Dit gecombineerd met snelle technologische ontwikkelingen, maken de tijd rijp voor nieuwe wet- en regelgeving.

Wet- en regelgevers zullen hun toezicht op datapraktijken waarschijnlijk intensiveren, waarbij er een nadruk wordt gelegd op AI en machine learning. Op dit gebied ligt de focus erg sterk op privacy, vooral in Europa. De laatste tijd is er veel te doen over de nieuwe Chinese chatbot DeepSeek, die een serieuze concurrent zou moeten zijn voor andere LLM’s zoals ChatGPT. Weinig mensen zullen zich echter realiseren dat DeepSeek – volgens zijn eigen privacybeleid – persoonlijke data verzamelt en opslaat op Chinese servers, wat in strijd is met de AVG. Doordat toezichthouders strenger zullen toezien op privacyovertredingen, zullen er waarschijnlijk ook zwaardere straffen worden opgelegd voor het niet naleven van de wet- en regelgeving. Organisaties worden zo gedwongen om maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat hun data veilig blijft.

 

“Bedrijven begrijpen steeds beter dat het naleven van privacy wet- en regelgeving essentieel is en voordelen kan bieden, met name bij het versterken van het klantvertrouwen. Veel bedrijven hebben privacy inmiddels opgenomen in hun kernactiviteiten. Dit komt de digitale economie ten goede, maar er is ruimte voor verbetering. Uit het onderzoek blijkt dat een op de vijf bedrijven privacy als het belangrijkste aspect van hun marketingstrategieën beschouwt. Er blijven uitdagingen, maar ik ben er zeker van dat meer bedrijven prioriteit zullen geven aan privacy compliance naast marketing”, zegt Vincent de Winter, Brand Ambassador voor Piwik PRO.

Methodologie

Voor het onderzoek heeft Piwik PRO 350 digital analytics professionals en marketeers uit Europa en de VS ondervraagd over hun marketingstrategieën in 2025. De data voor het onderzoek is verzameld tussen 15 december 2024 en 10 januari 2025.

Piwik PRO

Piwik PRO ontwikkelt een privacy-first platform met een geavanceerde suite van producten die draaien om analytics. Het vendor-agnostische ontwerp van het platform zorgt voor een naadloze integratie met alle componenten van de tech-stack van de klant. De klantenportefeuille van het bedrijf omvat meer dan 600 merken, waaronder de Europese Commissie, Fitch Ratings en Crédit Agricole.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht