Geplaatst door Zerto

Zerto presenteert beschikbaarheid Zerto for Kubernetes en nieuwe mogelijkheden voor flexibele en integrale databescherming in publieke clouds

ZertoCON 2021 Virtual – 20 april 2021 – Zerto, leverancier van oplossingen voor databeheer en gegevensbescherming in de cloud, kondigde vandaag tijdens ZertoCON 2021 Virtual de beschikbaarheid aan van Zerto for Kubernetes (Z4K). Ook werd er een preview van Zerto 9.0 gegeven. Z4K past de marktleidende continuous data protection (CDP)-technologie van Zerto toe op gecontaineriseerde applicaties. Hiermee levert Zerto een nieuw model voor het maken van back-ups en het toepassen van disaster recovery van applicaties en data in de cloud en op locatie. Zerto 9.0, in juli verkrijgbaar, bouwt voort op Zerto’s toonaangevende innovaties op het gebied van data beheer en bescherming in de cloud. De nieuwe versie voegt back-upmogelijkheden toe naar met S3 compatibele storage-oplossingen zoals Cloudian. Zerto 9.0 biedt daarnaast cloud tiering voor AWS en Azure en immutability-functionaliteit voor publieke clouds.

Zerto for Kubernetes is de enige oplossing die back-ups en disaster recovery op basis van continuous data protection integreert met de applicatielevenscyclus van gecontaineriseerde applicaties. De oplossing doet dit volgens het principe van databescherming in de vorm van code. Z4K biedt ondersteuning voor Microsoft Azure Kubernetes Service (AKS), Amazon Elastic Kubernetes Service (EKS), Google Kubernetes Engine (GKE), IBM Cloud Kubernetes Service en Red Hat OpenShift.

Voor organisaties die de ontwikkeling van applicaties willen versnellen groeit het gebruik van een microservice-architectuur uit tot het nieuwe normaal. Deze architectuur draait meestal in containers. De toevoeging van de continue databescherming van Zerto aan de besturingslaag van Kubernetes maakt het mogelijk om applicaties te beschermen tegen gegevensverlies en downtime als gevolg van menselijke fouten, kwaadaardige activiteit of storingen van de infrastructuur. Organisaties hoeven zich daarbij geen zorgen te maken over back-upvensters of externe diensten.

Zerto for Kubernetes maakt deel uit van het platform van Zerto voor het beheer en de bescherming van data in de cloud. De oplossing is ontwikkeld voor Kubernetes-implementaties op locatie of in de cloud. Gebruikers kunnen elke Kubernetes-applicatie compleet met alle persistent data op eenvoudige wijze beschermen en herstellen.

Volgens een recente enquête door ESG is er duidelijk sprake van een grootschalige inzet van containers. 71% van de respondenten maakte in het kader van hun hybride cloud-strategie gebruik van gecontaineriseerde applicaties of was van plan om dat te doen*. Diverse rapporten van andere analistenbureaus bevestigen het toenemende gebruik van containers. Een voorbeeld hiervan is “VM data protection veteran Zerto sets its sights on Kubernetes-based stateful apps” door Liam Rogers van 451 Research. Dit rapport maakt deel uit van S&P Market Intelligence en kan hier worden geraadpleegd.

Zerto 9.0 zal nieuwe public cloud back-up-platformen en mogelijkheden bieden voor volledige bewegingsvrijheid wat betreft databescherming. Nieuw zijn ondermeer back-upmogelijkheden naar S3 compatibele storage-oplossingen zoals Cloudian, cloud-tiering voor AWS en Azure en immutability-functionaliteit voor de publieke cloud, oftewel beveiliging tegen het wijzigen, verwijderen of versleutelen van data.

Cloud tiering voor AWS en Azure verdeelt data onder in Amazon S3 Glacier en Azure Archive. Gebruikers kunnen in de oplossing van Zerto beleidsregels definiëren voor het opslaan en migreren van back-ups die voor de langere termijn bewaard moeten worden van online ‘voor regelmatig gebruik’ opslagniveaus naar kostenefficiëntere ‘voor sporadisch gebruik’ storage-categorieen. De niveaus lopen door tot aan archiefopslag in Azure en AWS. Back-ups worden met behulp van cloud-native API’s toegewezen aan uiteenlopende storage-niveaus. Hierbij is geen rekenkracht nodig, wat maximale kostenbesparingen oplevert.

De immutability-instellingen voor back-ups in AWS kunnen vanaf nu worden beheerd vanuit de user interface van Zerto. Gebruikers kunnen instellen hoe lang back-ups in de cloud ongewijzigd kunnen blijven ter bescherming tegen opzettelijke verwijdering of versleuteling van data door ransomware.

Zerto 9.0 biedt daarnaast diverse andere nieuwe functies, zoals Enhanced Backup Management, Instant VM Restore From journal en File Restore from LTR. Elk daarvan optimaliseert de bescherming en het beheer van data in de cloud. Zerto 9.0 is vanaf juli 2021 verkrijgbaar.

“Cloud-native en gecontaineriseerde applicaties en infrastructuren beginnen hun opmaak te maken binnen bedrijfsomgevingen, voor zover ze al geen realiteit zijn. Vanwege hun bedrijfskritische karakter moeten IT-afdelingen zijn voorbereid om ze te beschermen. De coronacrisis heeft het gebruik van cloud-infrastructuren verder aangejaagd, met inbegrip van de inzet van onwijzigbare lange-termijnopslag in de cloud als bescherming tegen ransomware. Zerto 9.0 is een grote stap vooruit voor Zerto door in al deze behoeften te voorzien”, zegt Krista Macomber, senior analyst bij de Evaluator Group**.

“Deze belangrijke innovaties vervullen een sleutelrol bij het realiseren van continuous data protection. Ze versterken de positie van Zerto als innovatieleider op het gebied van het beheer en de bescherming van data in de cloud”, zegt Deepak Verma, vice president Product bij Zerto. “Organisaties die hun toekomst ophangen aan native cloudarchitecturen moeten honderd procent kunnen vertrouwen op de integriteit en veerkracht van hun infrastructuur, inclusief het vermogen om zonder vertraging te kunnen herstellen na bijvoorbeeld cyberaanvallen en technische storingen. Deze nieuwe oplossingen maken het mogelijk die doelstellingen te realiseren.”

Ga voor meer informatie naar de website van ZertoCON 2021 Virtual, waar alle sessies te vinden zijn.

De belangrijkste sponsors van ZertoCON 2021 Virtual zijn AWS, Google, IBM en Microsoft.

*Bron: ESG Survey, Data Protection Trends and Strategies for Containers, september 2020.

** Raadpleeg de productbespreking van Zerto door Evaluator Group op evaluatorgroup.com