Industry Wire

Geplaatst door Hill+Knowlton Strategies

35.000 beslissingen per dag: artificial intelligence biedt uitkomst. Huawei onderzoek toont de potentie van artificial intelligence bij het maken van beslissingen

Voorburg, 8 december 2017 – Het menselijk denkproces bestaat voor het overgrote deel uit beslissingen waarvan we ons niet eens bewust zijn. Niet zo gek, want anders zouden we overladen worden met informatie. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Huawei over de gelijkenissen tussen het menselijk brein en artificial intelligence (AI). De gemiddelde Europeaan is onbewust van 99,74% van de beslissingen die hij of zij iedere dag maakt. De aanleiding van het onderzoek is de lancering van de HUAWEI Mate 10 serie met de nieuwe Kirin 970-processor: het eerste AI platform van Huawei voor mobiel gebruik. AI heeft de potentie om bepaalde keuzes te vervangen waardoor de gebruiker zich kan focussen op de beslissingen die ertoe doen.

In het onderzoek werd aan 10.000 mensen gevraagd hoeveel beslissingen ze elke dag denken te nemen en dit werd vergeleken met het werkelijke aantal beslissingen dat we nemen. Zo blijkt dat mensen gemiddeld 35.000 beslissingen per dag nemen, maar het percentage beslissingen waarvan we ons bewust zijn, slechts 0,26% is.

Aan de respondenten werd ook gevraagd hoeveel beslissingen zij per dag nemen over eten. De gemiddelde schatting was 7, maar in werkelijkheid maken we 221 beslissingen over eten op dagelijkse basis. Zo nemen we alleen al tijdens het bereiden van een kopje thee 65 beslissingen! Onderzoek toont dus aan dat we ons eenvoudigweg niet bewust zijn van het overgrote deel van de dagelijkse beslissingen die onze hersenen, en wij als mens dus, maken.

Paul Dolan, professor Gedragswetenschappen binnen het departement Psychologie en Gedragswetenschappen aan de London School of Economics and Political Science, zegt over het onderzoek: “De resultaten zijn fascinerend en tonen absoluut aan dat het verstand veel dingen onbewust verwerkt. In tegenstelling tot wat de meesten van ons geloven, is de menselijke besluitvorming een proces dat voor een groot deel wordt afgehandeld door onbewuste mentale activiteit, op manieren die echt nuttig zijn. We creëren gewoonten om te voorkomen dat onze hersenen worden overladen door eenvoudige routinetaken. Deze resultaten schijnen echt licht op de verbazingwekkende kracht en het potentieel van het menselijk brein en AI-technologie. AI bootst de onbewuste besluitvorming van het menselijk brein na en heeft daarom een enorm potentieel om de menselijke besluitvorming te verbeteren.”

Walter Ji, Directeur West-Europa Huawei Consumer Business Group: “Dit onderzoek laat zien dat menselijke intelligentie net zo werkt als artificial intelligence. Beide opereren op de achtergrond en helpen ons in alles wat we doen. Hoewel we een significant verschil hebben ontdekt tussen het aantal beslissingen dat we elke dag denken te nemen en de beslissingen die we daadwerkelijk nemen, laten de resultaten ook het contrast zien tussen hoe we denken dat we onze tijd doorbrengen en hoe we daadwerkelijk onze tijd besteden.”

Het onderzoek werd uitgevoerd als onderdeel van de lancering van de HUAWEI Mate 10 series met ’s werelds eerste Kirin AI-processor. Deze intelligente chipset is de eerste van Huawei met een Neural Processing Unit (NPU). De op AI gebaseerde verbeteringen zorgen voor een snellere en persoonlijke mobiele ervaring. De Kirin AI-processor is ontwikkeld om te begrijpen hoe de smartphone gebruikt kan worden, zodat deze de meest efficiënte modus kan voorspellen, de prestaties kan optimaliseren om de telefoon in topconditie te houden, met meer kracht en hogere snelheden. De Kirin 970 Chip staat voor een nieuw tijdperk van intelligente smartphones die op de achtergrond slimme en ‘doordachte’ beslissingen voor de gebruiker kan nemen.

Het onderzoek is in november 2017 uitgevoerd door Lightspeed Research, namens Huawei. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.000 respondenten afkomstig uit: Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Portugal, Spanje, Nederland, Ierland, Zwitserland, België en Frankrijk. Deze steekproef is nationaal representatief op leeftijd, geslacht en regio.

Over Huawei Consumer Business Group
Huawei is een toonaangevende wereldwijde ICT dienstverlener van netwerkapparatuur, IT oplossingen en consumentenproducten. Het wereldwijde netwerk van Huawei, dat inmiddels wereldwijd 15 R&D centers heeft opgezet, is gebaseerd op 30 jaar ervaring in de telecomindustrie. De producten en diensten van het bedrijf zijn beschikbaar in meer dan 180 landen en daarmee wordt één derde van de wereldbevolking bediend. Huawei Consumer Business Group is een van de drie business units van Huawei met producten zoals smartphones, tablets, mobiele breedbandapparaten, wearables en cloud services. Momenteel is Huawei wereldwijd het op 2 na grootste smartphone merk en is volledig toegewijd aan het leveren van innovatieve technologieën aan consumenten over de hele wereld. In Nederland telt Huawei 650 medewerkers en 2 vestigingen met het hoofdkantoor in Amsterdam.
Voor meer informatie kunt u terecht op: www.consumer.huawei.com/nl

Voor updates over Huawei Consumer BG volg ons op:
URL: https://www.consumer.huawei.com/nl
Facebook: https://www.facebook.com/HuaweiDeviceNetherlands/
Twitter: https://twitter.com/huaweimobilenl
Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobilenl/
YouTube: https://www.youtube.com/user/HuaweiDeviceNL
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/10617746/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht