Geplaatst door Billy Grace

40 procent marketeers heeft AI nog niet gebruikt voor data-analyse of automatisering

40 procent van de marketeers heeft nog niet met AI gewerkt om data te analyseren of processen te automatiseren. Dat blijkt uit onderzoek van Billy Grace onder zo’n 65 marketeers. Mitch Voskuilen, CEO van het bedrijf, merkt op dat veel marketeers bekend zijn met generatieve AI en zich meer kunnen verdiepen in andere toepassingen van AI. Hij wijst erop dat AI taken van ze kan overnemen, waardoor marketeers meer tijd overhouden voor werk waarin mensen het verschil maken.

Steeds meer marketeers werken met AI
Zo’n zestig procent van de marketeers geeft aan dat iedereen op de afdeling wel eens met AI heeft gewerkt. Een ongeveer even grote groep zegt zelf wel eens met AI gewerkt te hebben om data te analyseren of processen te automatiseren. AI wordt vaker gebruikt om processen te automatiseren dan om data mee te analyseren.

Voskuilen: “Dat betekent dat een grote groep marketeers, zo’n veertig procent, dus nog niet met AI heeft gewerkt om data te analyseren of processen te automatiseren. Er is op dit moment veel aandacht voor generatieve AI, kunstmatige intelligentie die wordt gebruikt om afbeeldingen en teksten te maken. Maar dat is niet de enige manier waarop AI marketeers kan helpen. Deze ‘super-stagiair’ kan repetitief werk overnemen, waardoor het ons ontlast. Bovenal kan het toepasbare inzichten uit bergen data halen, iets waar veel marketeers mee worstelen. Elke marketingafdeling kan profiteren van deze toepassingen.”

Marketeer wil dat AI taken van ze overneemt
Negen op de tien marketeers geeft aan het fijn te vinden dat AI taken van hem overneemt. Haast geen enkele marketeer vreest dat AI zoveel taken van hem overneemt, dat het hem binnen een jaar overbodig maakt. Opvallend is dat marketeers veel verwachten van de ontwikkeling van AI. Een op de acht marketeers geeft namelijk aan bang te zijn dat AI hem binnen tien jaar overbodig maakt.

Voskuilen: “AI kan ons werk als marketeer makkelijker maken door taken van ons over te nemen, maar sommigen zijn bang dat AI te veel taken van ons overneemt. De oplossing lijkt me helder: leer vandaag met AI werken, zodat je morgen meer tijd over hebt voor werk waarin mensen het verschil maken. Marketeers – maar eigenlijk: mensen in het algemeen – houden dankzij AI namelijk meer tijd over om werk te doen waar mensen beter in zijn dan machines, zoals problemen oplossen, creativiteit en klantcontact. Het winnende marketingteam van de toekomst is een combinatie van mens én machine.”