50e Kick-In: haal eruit wat erin zit!

Van 20 tot en met 28 augustus zullen zo’n 1300 kersverse bachelor- en 400 nieuwe masterstudenten weer deelnemen aan de Kick-In, de introductieperiode van de Universiteit Twente. Met het thema Open MindUT staat het gevarieerde programma in het teken van het verleggen van grenzen. Dit jaar is extra bijzonder, de introductieperiode vindt namelijk voor de 50e keer plaats.

Tijdens de negendaagse introductieperiode leren de nieuwe studenten de campus, de stad en elkaar beter kennen. Een intensieve periode met een gevarieerd programma gericht op: onderwijs, sport, cultuur en gezelligheid. De Kick-In heeft dit jaar het thema: Open MindUT.  Mirthe van Erp, studente Technische Geneeskunde en voorzitter van de Kick-In Commissie, geeft aan: “Het studentenleven leent zich er bij uitstek voor om jezelf te ontwikkelen en open te staan voor nieuwe mensen en voor verrassende ervaringen. Met het thema Open MindUT willen we dit graag meegeven aan de nieuwe lichting studenten.”

Goed doel

Er wordt net als voorgaande jaren geld ingezameld voor een goed doel . Dit jaar is de keuze gevallen op Fight cancer, een stichting die jongvolwassenen bewust wil maken van de noodzaak van kankerbestrijding en hen wil aansporen tot actie. In lijn met dit doel, zal Jelmer Verkleij, een van de commissieleden, ook zijn haar afstaan. Van Erp: “Zodra deelnemers geld doneren, mogen ze stemmen op het kapsel dat Jelmer aan het einde van de Kick-In overhoudt.” De opbrengsten van Fight cancer gaan, via KWF Kankerbestrijding, naar wetenschappelijk onderzoek en preventie.

Student Life Festival

Het Student Life Festival is een nieuw onderdeel van de Kick-In. Op de laatste dag van de introductie komen alle sport- , cultuur- en gezelligheidsverenigingen bij elkaar om alles uit de kast te halen en het Enschedese studentenleven te presenteren als een waar festival. Deelnemers krijgen niet alleen informatie over de verschillende verenigingen, maar kunnen ook meedoen aan activiteiten en workshops. Daarnaast staan er uiteenlopende attracties en zijn er optredens van muzikanten.

Bestorming en wereldrecordpoging

Naast nieuwe onderdelen kent het programma van de Kick-In ook zijn klassiekers. Tijdens één van de jaarlijks terugkerende hoogtepunten, de Bestorming van de Bastille, kunnen studenten het thema Open MindUT meteen in de praktijk brengen. Via een stormbaan beklimmen de eerstejaars het gebouw de Bastille op de campus – een teambuildingsactiviteit die voor vele studenten synoniem is aan de Kick-In. Van Erp: “Zo laten ze zien dat ze werkelijk klaar zijn voor een nieuwe en uitdagende fase in hun leven: hun studententijd. We hopen dat ze er alles uithalen dat erin zit!
Verder vindt er tijdens de Kick-In traditiegetrouw ook weer een wereldrecordpoging plaats. Vorig jaar werd met 749 deelnemers het wereldrecord scheerschuimtaarten gooien verbroken. Dit jaar hopen de organisatoren een wereldrecord flesjesvoetbal neer te zetten.

Over de Kick-In

Bij de opening van de Universiteit Twente in 1964 werd besloten het begin van het academisch jaar voor studenten anders in te vullen dan tot dan toe gebruikelijk was. Integratie van onderwijs, studie en studentenleven moest voorop staan. In de loop der jaren groeide dit concept uit tot de huidige Kick-In. Dit model diende als voorbeeld voor de introductieperiodes in heel Nederland. De introductieperiode wordt georganiseerd door studenten en kent jaarlijks circa 1700 deelnemers.

Bezoek de website van de Kick-In Commissie voor meer informatie en het programma.