Geplaatst door iMinds

59 start-ups begeleid door Europese accelerator ‘CreatiFI’

Gent en Brussel – 21 september 2015. Het CreatiFI-project van de Europese Commissie, dat zich toespitst op de begeleiding in de groei van start-ups in de creatieve sector, heeft onlangs haar eerste ‘open call’ afgesloten. Hier werden start-ups begeleid die gebruik maken van de nieuwe FIWARE-technologie, gefinancierd door de Europese Commissie. CreatiFI gaf de geselecteerde projecten naast financiële ondersteuning en coaching, ook toegang tot een Europees netwerk van creatieve hubs.

“Met 332 inzendingen uit heel Europa en 59 projecten die uiteindelijk werden geselecteerd, bleek de nood aan dit soort initiatieven in de creatieve sector alvast heel groot,” zegt Ingrid Willems (iMinds), de projectcoördinator. “We zijn heel tevreden met de resultaten. Nu weten we hoe bedrijven met deze technologie aan de slag kunnen en welke meerwaarde CreatiFI hen kan bieden.”

De initiatieven springen heel uiteenlopend om met de mogelijkheden die hen worden aangeboden door het Europese project. Drie voorbeelden –
  • Het Brusselse GraphyStories, een bedrijf dat zich toespitst op web development en marketing, kwam op de proppen met OpenGraphy – een nieuwe social media monitoring tool voor de media-industrie. Intussen kunnnen zij Sudpresse, De Persgroep en La Libre tot hun klanten rekenen.
  • Het Gentse Limecraft kwam met RUSH op de proppen, een online platform voor filmproducenten. Dit laat je toe om snel en efficiënt high-definition media met elkaar te delen en te beoordelen.
  • Het Leuvense OpenTelly wil met haar THEOplayer de wereldwijde standaard worden voor het streamen van video op het web. THEOplayer maakt gebruik van HTML5 om video te streamen. Nu browsers zoals Chrome, Firefox en Edge steeds minder ondersteuning bieden aan plugins, heeft OpenTelly op een perfect moment een gat in de markt gevonden.