Industry Wire

Geplaatst door Copyrobin

De 6 belangrijkste zoekmachine-tips voor in het ‘nieuwe normaal’

Het belang van e-commerce, werken en vergaderen op afstand, de behoefte aan betrouwbare informatie en de beste gebruikservaring wordt steeds groter. Hoe gaat Google om met de veranderende behoeften tijdens en na corona? Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat je website vindbaar blijft in het ‘nieuwe normaal’? Zes tips van professionele SEO-experts.


Tip 1: Zet vol in op betrouwbare informatie

SEO-expert Nathan Veenstra ziet dat zoekmachines kritischer worden op de websites die ze crawlen: “Door corona zijn er veel mensen die kansen zien om op een slimme, of zelfs schimmige manier online geld te verdienen. Daarnaast is er veel desinformatie op het wereldwijde web te vinden. Google, Bing en de andere zoekmachines gaan beter hun best doen om te filteren op betrouwbaarheid van informatie en de websites die ze crawlen en indexeren.”

Vincent Velema: “Voeg daarom ‘structured data’ aan je websites toe. Zo maak je correcte data eenvoudig beschikbaar. Dat is goed voor Google en goed voor de consument. Optimaliseer jouw website met structured data. Zo wek je het vertrouwen van je klant en prospect. Jij staat voor wat er staat!”

Tip 2: Word een autoriteit in je vak
Romano Groenewoud is er duidelijk over: “Mede door de coronacrisis is Google nog conservatiever geworden, vooral bij zoekopdrachten waar het gaat over zogenoemde YMYL-pagina’s (Your Money or Your Life). Voor dit soort sites (vaak in de financiële of medische sectoren) zijn geweldige inhoud en een linkprofiel waar je u tegen zegt niet langer genoeg reden om hoog in Google te ranken. Je moet echt een autoriteit zijn, ook buiten het web. Een instituut dat mensen kennen, zoals een Gezondheidscentrum. Dat soort partijen wil Google bovenaan tonen. Een echte autoriteit word je alleen door jarenlang waardevolle inhoud te delen en ook offline prominent aanwezig te zijn.”

Tip 3: Publiceer meer online content
Nicole Barink: “Veel bedrijven gebruiken de coronatijd om er goed voor te staan en organisch vindbaar te zijn als het allemaal weer ‘normaal’ wordt.” Romano Groenewoud vult aan: “Let er daarbij wel op dat Google steeds beter in staat is om goede en leesbare teksten te herkennen en te belonen met een goede ranking. Dus echt goede teksten, dat wil zeggen origineel, goed leesbaar en relevant, gaan het op termijn in de Google-ranking winnen.”

Tip 4: Investeer in personalisatie en contact
Patrick Heijmans vindt het post corona nu nog belangrijker dan ooit: personalisatie en contact: “Door Corona shoppen steeds meer mensen online, maar wat ik eigenlijk nog steeds mis bij de meeste bedrijven is het persoonlijk contact. Dus bel, skype of app de klant even. Die persoonlijke kaart bij een bestelling of even dat belletje is in deze tijd belangrijker dan ooit!”

Tip 5 : Vervang zakelijke ontmoetingen met online mogelijkheden
Eline van Tongeren: “Door corona zijn er veel minder ontmoetingen. Je gaat of kan niet meer naar een fysiek event of borrel. Dat maakt het een stuk moeilijker om je zakelijke netwerk uit te breiden. En laat dat nou nét zijn waar veel organisaties normaal gesproken een aanzienlijk deel van hun klanten uit halen. Zij zien nu eerder het nut om in SEO te investeren.”

Tip 6: Help Google om het internet schoon te houden
Volgens Romano Groenewoud streeft Google ernaar om alles uiteindelijk algoritmisch (zonder menselijke inbreng) op te lossen: “In het verleden was het mogelijk om websites die de Google-richtlijnen overtreden te rapporteren. Het ‘manual actions team’ bekeek dan handmatig de overtreder en bestrafte hen eventueel. Google werkt niet langer zo. Rapporteren kan nog wel, maar de meldingen worden nu doorgegeven aan de ingenieurs van Google die aan de algoritmes sleutelen. Zij nemen de rapporten tot zich en schaven de algoritmes bij, zodat het eventuele voordeel van de valsspeler teniet wordt gedaan.

Het internet is in 2020 simpelweg te groot geworden om politieagentje te spelen in alle thema’s, talen en uithoeken van het web. Google moet het probleem dus (met onze hulp) wel algoritmisch tackelen.”

Bron: 26 SEO-trends voor het ‘nieuwe normaal’ van 2021 [VOLGENS 22 EXPERTS]

Over CopyRobin
CopyRobin is een online platform dat ‘copywriting as a service’ biedt. CopyRobin helpt opdrachtgevers aan unieke, professionele teksten voor hun website, blog, nieuwsbrief en andere publicaties. En CopyRobin helpt freelance tekstschrijvers aan mooie opdrachten van aansprekende klanten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht