Industry Wire

Geplaatst door ACM

ACM in het offensief tegen verboden kartelafspraken

Er zijn altijd mensen die weten van verboden afspraken tussen concurrerende bedrijven. Autoriteit Consument & Markt (ACM) voert de komende weken campagne om mensen alert maken op kartelafspraken en roept op om vermoedens over kartelvorming te melden.

Een kartel is een verboden afspraak tussen bedrijven om de concurrentie buitenspel te zetten. Door bijvoorbeeld af te spreken om hogere prijzen te vragen of de markt te verdelen. Kartels drijven de prijzen van producten of diensten al gauw op met zo’n 15% of meer.

ACM spoort kartels op, stopt de verboden afspraken en kan de betrokken bedrijven en personen hoge boetes geven. De boetes kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro’s per betrokken bedrijf en vanaf 1 juli zelfs leiden tot een persoonlijke boetes van maximaal 900.000 euro.

ACM voert de campagne om de kennis over kartels te vergroten en om meer bekendheid te krijgen onder potentiële tipgevers: ‘Kartels gaan nooit onopgemerkt.’ Een kartelafspraak is mensenwerk.

Op verschillende manieren geeft ACM informatie en nodigt mensen uit om tips te geven. De campagne start met een filmpje met een knipoog naar opsporingsmethoden van ACM. De website van ACM geeft veel informatie over kartels. ACM heeft een ‘kartelcheck’ gemaakt zodat mensen die niet zeker weten of ze te maken hebben met een kartel, hun kennis over kartels kunnen vergroten.  Ook op sociale media zal ACM mensen direct benaderen met informatie over kartels.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht