Industry Wire

Geplaatst door Adobe

Adobe Creative Trends Report 2024: generatieve AI leidt de creatieve revolutie

Amsterdam, 7 december 2023 – Adobe presenteert het Creative Trends Report 2024, waarin de opkomende visuele stijlen en thema’s worden gepresenteerd die naar verwachting in 2024 in populariteit zullen stijgen en een creatieve impact zullen hebben. Voor het zevende jaar op rij onderzoekt Adobe opkomende creatieve stijlen, culturele thema’s, consumentenpatronen, technologische vooruitgang en wereldwijde data van de Stock-industrie om vier ontwerptrends te identificeren die digitale content zullen domineren en invloed zullen hebben op fotografie, videografie, sociale media-inhoud, blogs en meer in 2024.

Experimenteren met transformerende technologie
In de wereld van vandaag, gekenmerkt door verstoring en een snelle vraag naar inhoud en creativiteit, wenden consumenten zich tot technologie om hun creativiteit en ideeën op nieuwe manieren tot leven te brengen. En met transformerende technologie zoals generatieve AI heeft iedereen, ongeacht het vaardigheidsniveau, de mogelijkheid om direct ontwerpen te maken in hun stijl en smaak en hun ideeën gemakkelijk tot leven te brengen.

De wens van consumenten om te experimenteren, spelen en zich voor te stellen hoe creativiteit tot leven komt, komt tot uiting in het Creative Trends Report 2024 van dit jaar, waarin 2D- en 3D-werelden samenkomen en de populariteit van zowel door AI gegenereerde visuals als eenvoudige afbeeldingen die een gevoel van verwondering creëren. Verken de vier Adobe Creative Trends voor 2024:

1. Kalmerende Ritmes
Met als prioriteit mentale en emotionele gezondheid, hebben rustgevende en ritmische visuals een kalmerend effect en worden ze door een groeiend aantal merken en bedrijven gebruikt op het werk, in de winkel, op social media en in apps, overal ter wereld. Kalmerende ritmes kunnen variëren van eenvoudige abstracte en repetitieve achtergronden tot langzaam verschuivende en bewegende vormen, vaak vergezeld van ontspannende geluiden en muziek. Deze trend wordt vaak geassocieerd met ASMR-content, die 912,6 miljard views heeft op TikTok met #asmr, en omvat doorgaans ontspannende visuals in combinatie met sonische elementen ter ondersteuning van het streven naar verlichting en balans.

2. Wonder en Vreugde
Consumenten reageren op visuals die een gevoel van ontzag, vreugde en betovering inspireren als een coping-mechanisme in de uitdagende macro-economische omgeving van vandaag. Wonder en vreugde omvat alle soorten merkberichten en ervaringen, van ‘kinderlijke’ content tot luxe reizen en ervaringen en door AI gegenereerde fantasieomgevingen. Creators kunnen Adobe Firefly gebruiken om te dromen, plezier te hebben en zich uit te drukken door alles te genereren wat ze zich kunnen voorstellen met eenvoudige tekstprompts.

3. Dynamische Dimensies
Dankzij het multiversum en de voortdurende opkomst van gaming, virtual reality (VR) en augmented reality (AR) is het gebruikelijk geworden dat meerdere soorten activa en dimensies samen een wereld in beweging bewonen. Dynamische dimensies is geïnspireerd door elementen die samensmelten en een impactvolle visuele ervaring creëren, waarbij 2D- en 3D-elementen samensmelten via video, muziek en illustraties. Volgens het Creative Trends Report zal de houding van jongeren ten opzichte van kwetsbaarheid in 2024 evolueren, omdat ze emotionele expressie en geestelijke gezondheidsproblemen zowel online als offline normaliseren.

4. De Nieuwe Nostalgie
Wat begon als een fascinatie voor stijlen, ontwerpen en technologie uit de jaren 90 en de zeroes, is uitgegroeid tot een diepgaande verkenning van alle tijdperken, waarbij vintage levensstijlen en omgevingen opnieuw worden bedacht en geïnterpreteerd met veel creatieve vrijheid, vooral met door AI gegenereerde hyperrealistische weergaven van eerdere periodes. De trend van de nieuwe nostalgie vermengt de consumentenwaardering voor vintage stijl met een eigentijdse interpretatie en flair. Veel Gen Z’ers die willen loskoppelen van hun telefoons, kiezen voor hobby’s uit het verleden, waaronder digitale camerafotografie, om zich meer verbonden en minder losgekoppeld te voelen van de echte wereld.

“Bij het ingaan van een nieuw jaar weerspiegelt het creatieve landschap onze ontwrichtende, snel veranderende wereld,” aldus Brenda Milis, Principal of Consumer and Creative Insights bij Adobe. “De creatieve trends van dit jaar geven vooral aan hoe zowel creators als consumenten verlangen naar visuele elementen die inspireren en de eindeloze mogelijkheden van de verbeelding weerspiegelen.”

Methodologie
Om trends die groeien in commerciële relevantie en consumentenbetrokkenheid te identificeren, heeft Adobe de expertise van zijn Creative Cloud-gemeenschappen ingezet om de grootste creatieve trends aan de horizon voor 2024 te identificeren. Het rapport is ontwikkeld via uitgebreid onderzoek met gebruik van interne en externe gegevens. Bovendien voert Adobe Stock interviews uit in alle sectoren om voortdurend branche- en merkspecifieke visuele behoeften te identificeren die de ontwikkeling van trends ondersteunen.

Over Adobe
Adobe verandert de wereld door digitale ervaringen. Voor meer informatie bezoek: http://www.adobe.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht