Geplaatst door AEB Nederland

AEB geeft meer inzicht in de risico’s van exporteren voor Nederlandse bedrijven.

Gratis Quick-Scan van AEB verschaft bedrijven inzicht in risicoprofiel; nu beschikbaar via www.aeb.com/quick-scan

Rotterdam, 22 juni 2017 – De ontwikkelingen in de wereldpolitiek hebben overal grote impact op handelsbetrekkingen. Overheidsinstanties in de Verenigde Staten en de Europese Unie komen met nieuwe regels en voorschriften die de vrije handel beperken. Bedrijven die hier niet aan voldoen, lopen grote risico’s – in extreme gevallen met gevangenisstraffen en bedrijfssluitingen als resultaat. AEB en BSCN hebbeneen unieke quickscan ontwikkeld die bedrijven binnen tien minuten inzicht geeft in de risico’s die zij lopen.

Een toenemend aantal Nederlandse bedrijven verstuurt goederen naar landen over de hele wereld. Maar welk bedrijf durft met honderd procent zekerheid te stellen dat hij aan alle wettelijke eisen omtrent exportcontrole voldoet? De risico’s zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. De dreiging in de wereld en zeker ook in Europa neemt toe. Overheidsinstanties reageren daarop met nieuwe regels en voorschriften.
Bedrijven zijn in steeds grotere mate zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van hun supply chains. Zij dienen zelf maatregelen te nemen om misbruik te voorkomen. Dat betekent dat compliance en juridische regelgeving steeds meer aandacht verdient. “Bedrijven die hun verantwoordelijkheid op dit vlak nemen, onderscheiden zich daarmee in de markt. Ook hun klanten doen immers graag alleen zaken met bedrijven die zo min mogelijk risico’s lopen”, stelt Martijn Feldbrugge, directeur van BSCN .

Inzicht in risicoprofiel
Om bedrijven die handelen met het buitenland te helpen hun risico’s in kaart te brengen, hebben AEB Nederland en BSCN een gratis Quick-Scan ontwikkeld. Bedrijven kunnen in tien minuten een online vragenlijst invullen, waarna ze een individueel risicoprofiel met aanbevelingen en suggesties ontvangen. Daarvoor hoeven ze geen bedrijfsgevoelige of beschermde informatie te delen. De aanbevelingen en suggesties zijn geheel vrijblijvend.

Inzicht in de exportrisico’s is van groot belang, stelt Richard Groenendijk, algemeen directeur van AEB Nederland. “Een overtreding van de Nederlandse of Europese exportcontrolewetten kan leiden tot hoge boetes en zelfs juridische straffen, in bijzonder ernstige gevallen zelfs gevangenisstraffen. Daarnaast lopen bedrijven het gevaar dat hun handelsmogelijkheden worden ingeperkt. Uitvoervergunningen en douane-priveleges kunnen worden afgenomen en ook bedrijfssluiting behoort tot de mogelijkheden.
Daarnaast lopen ondernemingen die niet aan de exportcontrolewetten van de Verenigde Staten voldoenkans het recht op het verhandelen van Amerikaanse producten te verliezen. Veel bedrijven zijn zich er niet van bewust dat ook deze Amerikaanse wetgeving van toepassing is op hun exporthandel.”

Gratis Quick-Scan
Doe direct de Quick-Scan; ga naar www.aeb.com/quick-scan. Er zijn geen kosten verbonden aan deze quickscan en het invullenvan de vragenlijst vergt maximaal tien minuten.

Over AEB (www.aeb.com – www.aeb.com/nl)
Met ruim 30 jaar ervaring is AEB een van de toonaangevende aanbieders van wereldwijde IT-oplossingen en diensten voor Supply Chain Management met de nadruk op de logistiek van inkoop, opslag en distributie, buitenlandse handel en risicobeheer. Met de logistieke suite ASSIST4 biedt AEB een toepassing met een doorlopende procesondersteuning en een volledige transparantie voor de planning en aansturing van wereldwijde bezorgnetwerken. AEB is een internationale onderneming met ruim 5000 klanten in Europa, Azië en Amerika. Het hoofdkantoor van AEB is gevestigd in Stuttgart, met vestigingen in Hamburg, Soest, Düsseldorf en München evenals internationale vestigingen in Groot-Brittannië, Singapore, Zwitserland, Oostenrijk. Zweden, Nederland, de Tsjechische Republiek, Frankrijk en de VS.
Over BSCN (www.bscn.nl)
BSCN is specialized in the determination of the impact of UN, EU and US Sanctions- and Export Controls legislation and regulations on business activities of Financial institutions and International Trade organizations.
BSCN supports International Trade Organizations with:
• Assessments of inherent risks from a Sanctions and Export Controls perspective;
• Designing and implementing a tailor made Sanctions Policy;
• Transferring the Sanctions Policy in practical instructions for the workforce;
• Awareness-sessions for management and personnel;
• Training for employees;
• Audits of the application and effectiveness of the Sanctions Policy in business processes;
• Advice on individual goods and financial transactions from a sanctions risk perspective.

BSCN has a thorough knowledge of the various types of businesses and the associated sanctions and export control risk, and a network of sanctions and export controls experts. Based on which we are able to help you make sanctions and export controls easier and manageable.
BSCN works international, is based in the Netherlands.
Voor meer informatie:
AEB Nederland