Geplaatst door Beamler

Al ruim 165.000 euro voor 3D-printbedrijf Beamler

De 3D-print startup Beamler heeft de afgelopen twee weken al 165.000 euro opgehaald bij particuliere en professionele investeerders. Dat is meer dan verwacht. De crowdfundingcampagne duurt nog vijf dagen en doel is om richting de twee ton te gaan. Geld dat de startup wil gebruiken om flink te groeien.

Beamler biedt een wereldwijd netwerk van ruim 300 locaties met geavanceerde 3D-printers. Engineers van grote en kleinere bedrijven hebben daarmee altijd toegang tot de meest geschikte printtechnologie en het juiste materiaal. “Zij voeren hun opdracht in waarna onze data automatisch op zoek gaat naar de meest geschikte 3D-printer. De selectie gebeurt op basis van de toegepaste technologie, de prijs en de keuze voor een bepaald materiaal”, vertelt oprichter Willem-Jan van Loon . “De eerste gebruikers zijn erg enthousiast. Door gebruik te maken van Beamler worden tijdens het productieproces aantoonbaar minder fouten gemaakt en de product to market is bovendien een stuk sneller, zo blijkt.”

Groei 3D-printmarkt

Beamler is nu ruim een jaar actief en wil het team uitbreiden met nog eens drie mensen. Het geld daarvoor wordt nu bij elkaar gezocht via een crowdfundingcampagne via Symbid. Na twee weken staat er dus 165.000 euro op de teller. Dat is al 15.000 euro meer dan het oorspronkelijke doelbedrag. “We gaan nu voor de 200.000 euro, geld dat we onder meer gaan inzetten om de marketing en sales een boost te geven. Zo willen we sneller kunnen groeien in deze markt die zoveel potentie biedt.” Van Loon doelt daarmee op de omvang van de wereldwijde 3D-printmarkt. Nu nog is die 5 miljard dollar, maar in 2020 is de markt naar verwachting richting de 21 miljard gegroeid. “Er komen steeds meer toepassingen voor 3D-printen en daaromheen ontstaat een heel nieuwe industrie. Al 80 procent van de gehoorapparaten wordt 3D-geprint en de nieuwe 787 Dreamliner-toestellen van Boeing besparen 3 miljoen dollar per vliegtuig aan titanium onderdelen.

HighTechXL-programma

Beamler werd onlangs nog geselecteerd voor het HighTechXL-programma in Eindhoven, een groeiversneller voor veelbelovende startups. Vijfduizend bedrijven meldden zich daarvoor aan, voor slechts tachtig van hen was plek. “We zijn daar in gesprek geraakt met onder meer ASML en Philips. Daarnaast zijn we bezig met drie serieuze pilots bij aansprekende bedrijven”, zegt Van Loon. “Met het geld dat we na deze week hebben opgehaald, kunnen we echt aan de slag om snel aan te haken in deze enorme groeimarkt.” Naast de crowdfundingcampagne heeft Beamler overigens ook nog aanbiedingen van externe fondsen.