Geplaatst door Swisscom

Autenti en Swisscom Trust Services gaan partnerschap aan voor pan-Europese e-handtekeningen

Rotterdam, 27 maart 2024 – Aanbieder van e-handtekening- en e-identificatieplatform Autenti en vertrouwensdienstverlener Swisscom Trust Services breiden samen de mogelijkheden voor internationale workflow van documenten uit. Klanten van Autenti kunnen nu ondertekenen met een gekwalificeerde elektronische handtekening (QES) van Swisscom Trust Services – dankzij Autenti’s QES Marketplace, zelfs als de andere partij een andere vertrouwensdienst (trust services) gebruikt.

Autenti is opgericht in 2013 en is marktleider in Polen. Sinds de oprichting heeft het bedrijf kantoren geopend in de DACH- en Benelux-landen en is het uitgebreid naar de Centraal- en Oost-Europese markten. De diensten omvatten verschillende aspecten van digitale identiteit, documentbeheer en naadloze, veilige digitale ervaringen in één platform. Autenti biedt ook diensten aan op het gebied van eDelivery. Deze ISO 27001-gecertificeerde oplossing stelt overheden en bedrijven in staat om elektronische documenten legaal en veilig af te leveren. Het end-to-end digitaliseringsproces is ontworpen om klanten tijd, geld, papier en CO2 te besparen. Meer dan 7.500 bedrijven vertrouwen al op de diensten en gebruikers uit meer dan 120 landen hebben het platform al gebruikt.

Vanaf het begin heeft Autenti zich gericht op een pan-Europese benadering van elektronische handtekeningen en vertrouwen in de digitale omgeving. Er zijn tientallen aanbieders van vertrouwensdiensten in de Europese Unie die diensten aanbieden die worden gereguleerd door de eIDAS-verordening, zoals (gekwalificeerde) elektronische handtekeningen, zegels, tijdstempels en andere diensten. Deze zijn vaak alleen nationaal georiënteerd of geassocieerd met instellingen van individuele lidstaten. Autenti’s platform slaat een unieke brug tussen deze diensten, zodat bijvoorbeeld een klant die geregistreerd en geïdentificeerd is bij een nationale aanbieder van vertrouwensdiensten, bijvoorbeeld uit Oostenrijk, een digitaal contract kan ondertekenen met een klant die gebruik maakt van een Franse of Duitse vertrouwensdienst.

Swisscom Trust Services is een ideale aanvulling op Autenti’s portfolio, omdat deze vertrouwensdienst niet alleen het rechtsgebied van de EU met de eIDAS-verordening bestrijkt, maar ook Zwitserland met ZertES. In de toekomst kunnen Autenti-gebruikers zonder problemen elektronisch ondertekenen tussen Zwitserland en de EU. De certificaten voor gekwalificeerde elektronische handtekeningen (QES) van Swisscom Trust Services zorgen ervoor dat digitale handtekeningen in bijna alle gevallen gelijkwaardig zijn aan handmatige handtekeningen.

“Ons belangrijkste doel is om onze klanten de beste selectie van gekwalificeerde partners voor vertrouwensdiensten te bieden en de beste merken samen te brengen. Swisscom Trust Services is daarom een ideale aanvulling op ons portfolio. Het is niet alleen de enige provider die handtekeningen onder EU- en Zwitsers recht mogelijk maakt, maar Swisscom is ook een sterk, bekend merk dat staat voor vertrouwen ‘Made in Switzerland’,” zegt Marco Gouw, International Sales Enterprise Director en statutair directeur van Autenti BV. “Dit brengt ons in een uitstekende positie om gezamenlijk nieuwe zakelijke kansen aan te pakken en onze aanwezigheid in bestaande markten uit te breiden.”

image
Marco Gouw, International Sales Enterprise Director en statutair directeur bij Autenti BV.

“Autenti’s aanpak is zeer interessant en resoneert met onze eigen pan-Europese aanpak”, zegt Mario Voge, Head Growth Management Swisscom Trust Services. “We zijn daarom erg enthousiast over deze nieuwe samenwerking. Met haar internationale oriëntatie, een sterke footprint in veel landen en de meertaligheid van het platform is Autenti een ideale optie voor bestaande Swisscom klanten die documenten willen ondertekenen in meerdere landen.”

image
Mario Voge, Head Growth Management bij Swisscom Trust Services

Over Swisscom Trust Services
Swisscom Trust Services is de enige Europese leverancier die een gekwalificeerde elektronische handtekening aanbiedt in de juridische gebieden van de EU (eIDAS Signature Regulation) en Zwitserland (ZertES Signature Act). Als Europa’s toonaangevende leverancier van trust services stelt Swisscom Trust Services haar partners en eindklanten in staat om innovatieve bedrijfsmodellen te implementeren door identiteitsgebaseerde diensten aan te bieden die digitaal kunnen worden uitgevoerd zonder logistieke analoge hindernissen. Met de Signing Service kunnen partners en eindklanten eenvoudig een elektronische handtekening toevoegen aan hun bedrijfsoplossingen, rekening houdend met branchespecifieke eisen en compliance-voorschriften. Dit creëert mogelijkheden om processen op een wettelijk conforme manier te digitaliseren die voorheen op papier moesten worden uitgevoerd, zoals het ondertekenen van verschillende (arbeids)contracten, het afsluiten van een verzekeringspolis, banktransacties of het ondertekenen van notulen. De Smart Registration Service is de centrale component voor het identificeren en registreren van gebruikers. Verschillende identificatiemethoden (SRS Video, SRS Bank, SRS Direct of SRS eID) zijn gebundeld in één service, waardoor een eenvoudige, wettelijke identificatie voor elektronische handtekeningen mogelijk is.
Swisscom Trust Services AG is een volledige dochteronderneming van Swisscom, het toonaangevende telecommunicatiebedrijf in Zwitserland.

Ga voor meer informatie naar Swisscom.

Over Autenti
Autenti – de Europese standaard voor e-handtekeningen en e-identificatie biedt het platform waarmee organisaties hun bedrijfsprocessen kunnen versnellen en wettelijk bewijs van transacties kunnen veiligstellen. Dankzij het ecosysteem van alle soorten leveranciers van e-handtekeningen en digitale identificatie kunnen Autenti-gebruikers naadloos documenten ondertekenen, opslaan en over de grenzen heen versturen. Autenti werkt samen met de toonaangevende aanbieders van gekwalificeerde vertrouwensdiensten, waardoor klanten meerdere oplossingen op één plek kunnen gebruiken, allemaal in overeenstemming met de Europese eIDAS-verordening.
Autenti is door Financial Times en Statista opgenomen in de top 1000 van snelst groeiende bedrijven, waarmee het zijn leiderschap op het gebied van e-handtekeningen & eID op het continent bevestigt. Met een 228e plaats in de algemene ranglijst en een 23e plaats in de FinTech-sector bevestigt Autenti zijn uitzonderlijke positie in Europa. Het Autenti-platform, dat wereldwijd wordt gebruikt door gebruikers uit meer dan 120 landen, is beschikbaar in 11 talen en biedt het ondertekeningsproces aan in 24 talen. Sinds de start van de service hebben gebruikers meer dan 8 miljoen documenten verstuurd, wat bijdraagt aan een duurzaam milieu door papierloze transacties te bevorderen en in lijn te zijn met de ESG-doelstellingen (Environmental, Social en Governance).