Industry Wire

Geplaatst door Freshworks

Bedrijven moeten alle zeilen bijzetten om aan de eisen van nieuwe generatie werknemers te voldoen

Uit nieuw onderzoek van London School of Economics en Freshworks blijkt dat generaties Y en Z hybride werken en flexibiliteit belangrijker vinden dan salaris; moderne werkplektechnologie is een standaardvereiste
Utrecht, 24 november 2022 – De London School of Economics and Political Science(LSE) publiceert vandaag in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z* ten aanzien werkgelegenheid, adoptie van technologie en merkinteractie. Het nieuwe rapport, met als titel ‘Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation, analyseert de impact van digitalisering op het werk en in het dagelijks leven voor deze generaties.
Werk draait niet alleen om geld verdienen
De nieuwste generaties op de arbeidsmarkt hebben zo hun eigen verwachtingen van banen en werkgevers. Hybride werken en flexibiliteit zijn belangrijkere factoren dan salaris bij het kiezen van een baan. Die voorkeur is 10% hoger bij de jongere Gen Z-deelnemers, wat de verschuiving van salaris naar vrijheid voor deze generatie versterkt. Een weinig betrokken werkgever, slecht management en weinig aandacht voor loopbaanontwikkeling zijn naast de wens om te reizen belangrijke redenen voor Gen Z en Gen Y om hun baan op te zeggen. Micromanagement, strakke werktijden en slechte communicatie waren de belangrijkste punten van kritiek op leidinggevenden.
Moderne werkplektechnologie is een standaardvereiste
De jongste generaties willen werken met gebruiksvriendelijke technologie voor optimale communicatie en samenwerking. Hun perfecte werkplektechnologie bestaat dan ook uit een laptop in combinatie met opties voor social media, instant messaging en samenwerkingsapps, zoals Slack, Teams of Zoom. Chatbots en AI-mogelijkheden werden ook genoemd als manieren om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren, alsook het aanbieden van meer selfservice-opties voor het uitvoeren van eenvoudige taken. Gen Z en Gen Y gaven aan dat ze alle mogelijke kanalen inzetten om antwoord te krijgen op hun vragen, met de nadruk op real-time messaging. Deze nieuwe generatie verwacht dus directe hulp en real-time antwoorden.
Weg met e-mail
Social media is voor Gen Y en Gen Z de belangrijkste manier om met merken om te gaan. Bijna tweemaal zoveel respondenten van Gen Y (in vergelijking met Gen Z) noemden influencers als belangrijke factoren bij hun aankoopbeslissingen. Deze gebruikers doen ook hun meeste aankopen met hun smartphone. Websites met veel tekst schrikken juist af. De respondenten geven aan dat vertrouwen in het merk, authenticiteit en personalisatie van groot belang zijn. Hoge prijzen, slechte ervaringen en het ontbreken van of een slechte kwaliteit van instant messaging of chat voor customer support zijn daarentegen de belangrijkste afknappers.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht