Geplaatst door NordVPN

Bespioneert je smartphone je? Doe de test

Uit onderzoek van NordVPN blijkt dat er vorig jaar 5% meer monitoring apps op telefoons werden geïnstalleerd. Maar sommige gebruikers vermoeden dat ze door hun telefoon worden bespioneerd, zelfs als ze geen monitoring apps hebben geïnstalleerd.

En dit klopt ook. Virtuele assistenten zoals Siri, Google Assistant of Alexa luisteren de hele tijd met hun gebruikers mee. Ze moeten ook voortdurend luisteren om stemcommando’s op te vangen en erop te reageren. Sommige dingen die mensen zeggen, worden echter opgenomen in het belang van het bedrijf zelf, bijvoorbeeld om de kwaliteit van hun service te verbeteren of voor marketingdoeleinden.

“Wanneer je Google Assistant of Siri vraagt om iets te vinden, wordt deze informatie gebruikt voor online advertising. Het werkt op dezelfde manier als wanneer je iets intypt in Google Search. Als je op zoek bent naar autodealers in je stad, zul je opeens veel gerelateerde advertenties op het internet te zien krijgen. Eigenlijk is een virtuele assistent gewoon een soort van zoekmachine”, zegt Daniel Markuson, digitale privacy-expert bij NordVPN.

De expert legt uit hoe je kunt controleren of je telefoon je bespioneert.

Hoe kun je je telefoon testen?

De beste manier om erachter te komen of je telefoon informatie aan marketeers doorspeelt, is door een val op te zetten.

• Kies een goed onderwerp. Het moet iets zijn dat niet met jouw persoon geassocieerd kan worden, iets waar je nooit over praat;
  • Tik het onderwerp niet in op je telefoon. Gebruik je telefoon of een ander apparaat niet om informatie over dit onderwerp op te zoeken. Hou het onderwerp simpelweg in je gedachten. Wees er zeker van dat je dit onderwerp nooit eerder hebt gegoogeld;
  • Selecteer trefwoorden. Bedenk een lijst van trefwoorden die zoekmachines kunnen triggeren;
  • Bespreek het onderwerp hardop naast je telefoon. Je kunt dit alleen doen of een paar minuten met iemand anders over dit onderwerp praten. Doe dit een paar dagen achter elkaar. Het is belangrijk dat je niet op een andere manier naar het onderwerp zoekt – praat er alleen in de buurt van je telefoon over.

Nadat je deze val hebt opgezet, moet je goed in de gaten houden of je nieuwe advertenties op social media of andere digitale kanalen over het onderwerp te zien krijgt. Als dat het geval is, heeft je telefoon er waarschijnlijk een aandeel in dat deze advertenties jou bereiken.

Is het afluisteren van een gebruiker legaal?

Wanneer gebruikers een virtuele assistent gebruiken, gaan ze akkoord met de voorwaarden van de dienstverlener. Als ze hun toestemming hebben gegeven, is het legaal om gesprekken met Google Assistant, Siri, Alexa en anderen voor marketingdoeleinden te volgen en te gebruiken.

Het is pas illegaal als een app je zonder je toestemming bespioneert. Daarom is het heel belangrijk om niet zomaar toestemming aan elke dienst te geven en te leren op welke manieren je telefoon je kan volgen.

Hoe kun je je privacy beschermen?

Ten eerste moet je je app-machtigingen controleren.

“Zodra je toegang hebt verleend, kan een app gegevens gebruiken zoals hij wilt. Maak er daarom een gewoonte van om de app-machtigingen op je telefoon te controleren en denk twee keer na voordat je akkoord gaat met de eisen van een app,” benadrukt Daniel Markuson, digitale privacy-expert bij NordVPN.

Sommige apps willen zonder enige reden toegang tot je microfoon. Hierdoor kan iemand met slechte bedoelingen je bespioneren of gegevens over je verzamelen terwijl je niet wilt dat ze meeluisteren. Ga naar de instellingen van je smartphone en zorg ervoor dat apps alleen toegang hebben tot de bronnen die ze nodig hebben om hun werk te doen.

Wis ook af en toe je activiteiten en zet de audio-opnamefunctie uit. Apple, Google en andere serviceproviders staan het wissen van de dicteergeschiedenis toe. Kies de informatie die je je smartphone vertelt ook zorgvuldig.

“Deel niet te veel informatie met je telefoon. Hoe minder je smartphone weet, hoe beter,” aldus Daniel Markuson.

Installeer daarnaast een VPN op je smartphone om je privacy te verbeteren. Een virtueel privénetwerk maskeert je IP-adres en versleutelt je verkeer, waardoor je privacy verbetert.

OVER NORDVPN

NordVPN is ’s werelds meest geavanceerde VPN-dienstverlener en wordt wereldwijd door miljoenen internetgebruikers gebruikt. NordVPN biedt dubbele VPN-encryptie, Onion Over VPN, en garandeert privacy met zero tracking. Een van de belangrijkste kenmerken van het product is Threat Protection, wat kwaadaardige websites, malware, trackers en advertenties blokkeert. NordVPN is zeer gebruiksvriendelijk, biedt een van de beste prijzen op de markt en heeft meer dan 5.000 servers in 60 landen wereldwijd. Voor meer informatie: http://nordvpn.com/nl/.