Geplaatst door Bitdefender

Bitdefender decodeert GandCrab om Ransomware-slachtoffers te redden

Den Haag, 25 oktober 2018Bitdefender, een toonaangevend wereldwijd cyberbeveiligingsbedrijf dat meer dan 500 miljoen systemen beschermt, geeft een decryptietool vrij voor recente versies van GandCrab, ’s werelds meest productieve ransomware. Zo blijft Bitdefender zijn innovatievermogen overal ter wereld inzetten voor het welzijn van internetgebruikers.

De tool, ontwikkeld in nauwe samenwerking met Europol, de Roemeense politie en met steun van de FBI en andere wetshandhavingsinstanties, laat slachtoffers over de hele wereld hun gecodeerde informatie ophalen zonder tientallen miljoenen dollars aan losgeld aan hackers te betalen. De nieuwe tool kan nu gegevens ontsleutelen die zijn vrijgegeven door versie 1, 4 en 5 van de GandCrab-malware, evenals alle versies van de ransomware voor een beperkt aantal slachtoffers in Syrië.

Meer informatie over GandCrab en de decoderingstool kan worden gedownload via Bitdefender Labs of the NoMore Ransom website – een gezamenlijk project tussen de Nederlandse politie en Europol om ransomware op het niveau van de Europese Unie te bestrijden.

“De release van deze decryptietool is een spectaculaire doorbraak die de effectiviteit van samenwerking tussen beveiligingsleveranciers en wetshandhavingsinstanties benadrukt”, zegt een woordvoerder van Bitdefender. “We hebben maandenlang crypto-onderzoek gedaan en een aanzienlijke infrastructuur ingezet om dit mogelijk te maken en slachtoffers te helpen de controle over hun digitale leven gratis te herstellen.”

GandCrab is sinds januari zeer actief, opererend op een gelieerd model. De ontwikkelaars maken de malware beschikbaar als een service voor geïnteresseerde partijen in ruil voor een deel van de winst. Deze ransomware-familie verspreidt zich via meerdere aanvalsvectoren, zoals spam-e-mail, exploitkits en gelieerde malwarecampagnes. In 2018 heeft GandCrab verschillende make-overs ondergaan, met name nadat Bitdefender de v.1-decoderingstool had vrijgegeven die ook in samenwerking met lokale en internationale wetshandhavingsinstanties is ontwikkeld.

———

Noot voor de redactie: Bitdefender-bronnen over GandCrab en Ransomware

Over Bitdefender

Bitdefender is een wereldwijde leider in cybersecurity die meer dan 500 miljoen systemen in meer dan 150 landen beschermt. Sinds 2001 heeft Bitdefender-innovatie consistent bekroonde beveiligingsproducten en bedreigingsinformatie geleverd voor de slimme huizen, mobiele gebruikers, moderne organisaties en hun netwerken, devices, datacenters en cloudinfrastructuur. Tegenwoordig zijn Bitdefender en zijn Labs ook de voorkeursleverancier van providers, ingebed in meer dan 38% van ’s werelds beveiligingsoplossingen. Erkend door de industrie, gerespecteerd door leveranciers en geroemd door klanten, is Bitdefender het cyberbeveiligingsbedrijf waar men op kan vertrouwen.

Meer informatie via: www.bitdefender.com