Industry Wire

Geplaatst door Grayling

BlueDome wint aanbesteding Schiphol Nederland B.V.

BlueDome, specialist in applicatiebeheer en hosting, heeft de Europese aanbesteding van Schiphol Nederland B.V. gewonnen. Sinds zaterdag 14 mei jl. levert het bedrijf managed hosting services inclusief applicatiebeheer aan de luchthaven en draait de gehele Schiphol.nl site, waarop men informatie kan vinden over reserveringen, parkeermogelijkheden en aankomst- en vertrektijden, onder het wakend oog van BlueDome. Een hoge uptime garantie gaf de doorslag bij de aanbesteding. Daarnaast was het een vereiste dat de nieuwe beheerpartij ruime expertise in huis heeft die toegespitst is op het beheer van Schiphol’s web-omgeving.

Uptime garantie door twee datacenters
Half februari 2011 is BlueDome begonnen met het bouwen van de infrastructuur, welke conform het contract binnen drie maanden gereed moest zijn voor migratie, inclusief de testfase. Hiertoe werd een projectteam geformeerd met mensen van zowel BlueDome als van Schiphol. De fysieke hosting vindt plaats op twee locaties welke met zogenaamde dark fibers met elkaar verbonden zijn. Door de productieomgeving te hosten bij het ene datacenter en de acceptatieomgeving te laten draaien bij het andere datacenter, garandeert BlueDome een zeer hoge uptime. In het geval van een grote calamiteit met als gevolg dat het gehele datacenter uitvalt, kan de Schiphol.nl site eenvoudig in de lucht worden gehouden.

Noodsite informeert bij hoge bezoekersaantallen
In het geval van bijzondere omstandigheden, zoals de zware sneeuwval van afgelopen winter of de aswolk uit de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull, wordt het bijzonder druk op de site Schiphol.nl. Een belangrijke eis bij de aanbesteding was dan ook deze piekbelastingen aan te kunnen, zodat belangrijke vluchtgegevens ook in het geval van bijzondere omstandigheden beschikbaar zijn. Om invulling te kunnen geven aan de eis van Schiphol om ook een deel van het functionele beheer uit te voeren binnen de overeenkomst, is BlueDome een partnership aangegaan met Dynamit. Zij beschikken niet alleen over de gewenste expertise en creativiteit, maar kennen eenzelfde slagvaardige en flexibele werkmethodiek als BlueDome.

Hans Wetsteijn, CEO van BlueDome over de aanbesteding: “We zijn uiteraard zeer content met het winnen van deze aanbesteding, Schiphol is een prachtige naam met een sterk internationaal karakter. Ook over de opzet van de infrastructuur, de migratie van de website naar onze omgeving en de samenwerking tot dusver, zijn we zeer te spreken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht