Industry Wire

Geplaatst door Tens Media

Boek over heden en verleden van winkelketen Blokker is nu uit

In 1936, midden in de grootste economische crisis van de vorige eeuw, balanceerde het bedrijf van Jacob Blokker op de rand van de afgrond. Hij had zulke zware schulden, dat zijn zoon Albert uit Nederlands-Indië moest terugkomen om met zijn eigen geld de zaak van zijn vader te redden.

Blokker groeide uit tot een winkelketen en had weinig last van de economische recessie van de jaren tachtig. Onder leiding van rasondernemer Jaap Blokker groeide het winkelconcern explosief en nam het eind jaren tachtig diverse bekende winkelketens over, waaronder Casa, Hoying, Leen Bakker en Xenos. De ‘Goedkoope IJzer & Houtwinkel’ die oprichter Jacob in 1896 de dag na zijn huwelijk had geopend, was een internationaal imperium geworden.

Na de economische recessie van 2008 en het overlijden van Jaap Blokker verkeert het bedrijf nu opnieuw in crisis. De Blokker-winkels zijn na een miljoenen investering door de familie gerestyled, maar lijden fors verlies. Het concern krimpt in: van de zeven winkelformules blijft alleen Blokker over en duizenden medewerkers verliezen hun baan. Zal Blokker deze crisis te boven komen, of komt er een einde aan het succesverhaal van deze familiedynastie in huishoudelijke artikelen?

Journalist Bas Nieuwenhuijsen (o.a. ANP, NOS, Aether, Spreek’buis en VGOmedia Magazine) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media), bekend van de bestsellers ‘Verdwenen Merken’ en ‘Vroom & Dreesmann’ geven met dit boek inzicht in de rijke geschiedenis van deze oerhollandse winkelketen.

Het boek ‘Blokker: huishoudwinkel in crisistijden’ is oa verkrijgbaar bij AKO, Bruna, Bol en Libris.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht