Industry Wire

Boek “OK Glass!” laat innovatiemogelijkheden zien

Een mooi voorbeeld van hoe innovatie steeds meer aandacht krijgt in de verzekeringssector. Zo kenmerkt Verbondsdirecteur Richard Weurding het boek “OK Glass!”, uitgebracht door schadespecialist CED. “Aan de slag met innovatie lijkt simpel, maar ligt helemaal niet zo voor de hand. Het zit niet in onze cultuur gebakken. Het boek laat concrete mogelijkheden zien en motiveert om verdere stappen te zetten.”Weurding kreeg het eerste exemplaar “OK Glass!” uitgereikt tijdens AM Innosurance op woensdag 17 september. Dit jaarlijkse congres stond dit keer volledig in het teken van consumentengedrag. Hoofdvraag van de dag: wat moet de sector doen om aan te kunnen sluiten bij de consument van de toekomst?

Concrete voorbeelden
Het boek laat al tal van mogelijkheden zien in de wereld van schades: het staat boordevol trends en innovaties. Weurding: “Het geeft concrete, tastbare voorbeelden. Drones kunnen bijvoorbeeld worden ingezet bij afhandeling van schade. Daarmee kun je foto’s maken op moeilijk bereikbare plekken, zonder bewijsmateriaal te vernietigen. En ook Big Data biedt tal van mogelijkheden. Bijvoorbeeld door schadeinformatie te gebruiken om verkeersveiligheid verbeteren. En zo wordt gedacht vanuit het perspectief van de klant: wat kan innovatie hen opleveren?”

Maatschappelijke innovatie
De kansen zijn er, volgens Weurding, maar tegelijk stelt het de sector voor het dilemma’s. Allereerst zijn er ethische vraagstukken. “Heb je het over Big Data, dan moet je vooral nadenken over privacy. Je kunt straks veel nauwkeuriger risico’s bepalen. Maar wat doe je als je weet dat een bepaalde groep klanten meer risico loopt op schade?” Dat kan solidariteit ondergraven; “Een fundament van onze sector.”

Daarnaast moet de sector nadenken over een andere vorm van innovatie: de maatschappelijke innovatie. Weurding noemt dit ‘de zachte kant van innovatie’. “Hoe kun je als sector goed je maatschappelijke functie vervullen in een veranderende maatschappij? We zullen hiervoor onze kennis en ervaring moeten inzetten, en partnerships moeten aangaan. Zodat we als sector onze kernwaarden – zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken zijn – goed invulling kunnen blijven geven.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht