Brildrager oriënteert zich nauwelijks online

Ruim 20 procent van de brildragers kiest voor een fashionable en modern montuur, maar slechts 2 procent oriënteert zich online door fashion of lifestyle websites te bekijken. Ook speurt slechts 14 procent van de brildragers de websites van opticiens af voor inspiratie, meer dan de helft van de brildragers vindt nog altijd zijn weg naar de winkel én vindt een persoonlijk montuuradvies van de opticien dan ook erg belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Specsavers.
Brildragers oriënteren zich nog nauwelijks op internet voordat zij een bril kopen. Meestal gaan zij naar verschillende opticiens voor een advies. Wel neemt meer dan de helft van de Nederlanders tijdens het shoppen hun partner mee. Deze fungeert als klankbord en heeft een grote invloed op de uiteindelijke keuze voor een montuur.
Voorkom een miskoop
44 procent wint het liefst advies in bij een opticien om ervoor te zorgen zij de juiste beslissing nemen. Bijna een kwart van de brildragers geeft aan dat ze wel eens een miskoop hebben gedaan, omdat in 30 procent van de gevallen het montuur ze niet beviel. “Het is natuurlijk erg jammer als brildragers spijt hebben van hun keuze, omdat ze een montuur achteraf toch niet zo mooi vinden. Een goed advies in de winkel is dan ook van groot belang. Bij Specsavers kunnen mensen terecht voor een montuuradvies door medewerkers die hiervoor een speciale opleiding hebben genoten”, aldus Ingrid Kersting, woordvoerder van Specsavers.
Fashionable monturen
20 procent van de brildragers zegt bovendien graag voor een trendy montuur te kiezen, maar vindt zijn inspiratie niet online. “Wij hebben een collectie van fashionable monturen van onder andere Armani, Spijkers en Spijkers, Tommy Hilfiger, Francisco van Benthum en Karen Millen, brildragers die op zoek zijn naar een fashionable montuur zijn bij ons dus aan het juiste adres. Bovendien hoeven klanten bij ons niet te kiezen, bij aankoop van een complete bril vanaf 79,- is de tweede bril bij ons gratis,” aldus Kersting.
Over Specsavers
Specsavers Opticiens heeft internationaal meer dan 1600 winkels, waarvan op dit moment 117 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 11,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. En met diezelfde filosofie startte Specsavers in 2007 met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Inmiddels biedt Specsavers in 118 plaatsen hoorzorg; in 107 Specsavers-winkels en op 11 servicepunten. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde StAr-geregistreerde audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.