Industry Wire

Geplaatst door Ecreation B.V.

Chatbot4U maakt het bouwen van chatbots toegankelijk voor iedereen

Mediabureau Ecreation lanceerde onlangs de online service www.chatbot4u.com. Hier kunnen virtuele gesprekspartners gemaakt worden, middels het doorlopen van enkele eenvoudige stappen. Deze zogenaamde “chatbots” zijn kosteloos in te zetten op sociale media, instant messengers en websites. Chatbot4U biedt op deze manier vermaak voor consumenten en interessante mogelijkheden voor het bedrijfsleven.

Ecreation is leverancier van professionele chatbotoplossingen sinds 2005. Het was dan ook een logische volgende stap om de technologie aan consumenten te introduceren. “We zijn een jaar geleden op het idee gekomen om Chatbot4U te ontwikkelen. Steeds meer consumenten en mkb-bedrijven vroegen ons namelijk of zij zelf een chatbot konden maken.”, zegt Sjoerd van Dijk, mede-oprichter van Ecreation. “Deze website is ons antwoord. Nu kan iedereen zelf aan de slag met chatbots. Vergelijk het met een site zoals Youtube, maar dan met chatbots in plaats van video’s.”

Een nieuw aangemaakte chatbot heeft beperkte kennis. Een gebruiker kan de kennis zelf eenvoudig uitbreiden, om de chatbot slimmer te maken. Vervolgens kan deze gekoppeld worden aan profielen op populaire sociale media zoals Facebook, Hyves, en Live Messenger (voorheen MSN). Een interessante toepassing hiervan is de inzet als persoonlijke assistent. Als de eigenaar afwezig is of slaapt, zal de chatbot online blijven op het profiel van de eigenaar en antwoord geven op chatberichten van vrienden. De conversaties kunnen later worden teruggelezen op de website.

In een galerij op Chatbot4U kan men elkaars chatbots uitproberen, waarderen en becommentariëren. In deze galerij is plaats voor verschillende soorten chatbots. Deze variëren van chatbots die gecreëerd zijn puur voor vermaak, tot chatbots die een bekend persoon, merk of bedrijf representeren. Zo kan er nu al gechat worden met Barack Obama en Paris Hilton.

Bedrijven kunnen door middel van Chatbot4U kosteloos een chatbot op hun eigen website inzetten. Op deze manier kunnen zij de websitebezoekers 24 uur per dag automatisch voorzien van antwoorden op veelgestelde vragen, of kunnen bezoekers door een bestelprocedure worden geloodst. Dit kan resulteren in een betere conversie en een kostenbesparing door een lager aantal telefoontjes en e-mails naar de klantenservice van het bedrijf.

Enkele weken geleden werd Chatbot4U al beschikbaar gemaakt voor een select publiek, waarvan de resultaten positief uitvielen: in een week tijd werden er bijna 2.000 chatbots gemaakt. Chatverkeer tussen deze chatbots en websitebezoekers resulteerde in een uitwisseling van 3 miljoen chatberichten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht