Geplaatst door Capital Data Control

Consument kan geld verdienen met eigen online data

PUTTEN – Wereldwijd verdienen bedrijven als Facebook, LinkedIn en Google veel geld met de big data van hun gebruikers en leden, zonder dat die daar iets van terugzien. Het nieuwe Nederlandse bedrijf Capital Data Control wil consumenten de controle over hun eigen online data en gegevens teruggeven, zodat ze daar zelf geld aan kunnen verdienen.

Capital Data Control wil daar verandering in aanbrengen. Daarvoor gaat CDC een zogeheten IPO – een beursfonds – oprichten, waarvan 80 procent van de aandelen in handen komt van consumenten die zich ingeschreven hebben bij aangesloten organisaties. In eerste instantie zijn dat de app Stapelbaantjes, via welke mensen ingezet kunnen worden bij meerdere kleine functies, alsook sociaal arbeidsmarkt platform Yobs.com.

In ruil voor de inschrijving bij één of meerdere van deze aangesloten organisaties, ontvangen de inschrijvers een persoonlijk en gecertificeerd recht op een aandelenpakket van 100 aandelen. De aangesloten bedrijven storten op hun beurt een deel van hun omzet die ze halen uit het gebruik van deze consumentendata, in het beursfonds.

Verder bepalen de aandeelhouders zelf aan wie hun gegevens worden aangeboden voor reclame-uitingen van externe organisaties. Ook dat levert geld op. Op deze manier hebben de aandeelhouders niet alleen de volledige regie over hun eigen data en wie deze mag gebruiken voor marketingdoeleinden, maar bepalen zij ook de waardering van het beursfonds aan de hand van hun instemming met gecontroleerd gebruik van die data. Zo wordt monetaire waarde voor hun online consumentendata gecreëerd, die de deelnemers als winst per aandeel krijgen uitgekeerd. Op deze manier wordt CDC het eerste maatschappelijke beursfonds in de geschiedenis. Iedereen van 16 jaar en ouder mag zich aanmelden en mede-aandeelhouder van CDC NV worden.

Het fonds zal driemaandelijks rapporteren en de salarissen van de mensen in het dagelijks bestuur of de raad van commissarissen blijven altijd onder de Balkenende-norm, stelt Capital Data Control. Ook zal 10 procent van het vermogen ten goede komen aan maatschappelijke doelen en sponsoring. Als er minimaal 400.000 aandeelhouders zijn, zal het bedrijf de aandelen omzetten in beursgenoteerde aandelen. Als het initiatief een succes blijkt, wil Capital Data Control ook IPO’s in andere landen gaan opzetten.