Content Club Nederland: nieuw kennis- en discussieplatform over content marketing

Weg met al die brancheorganisaties en bureaus die content willen claimen en op internet, print of social proberen te plakken. Content gaat over inhoud, niet over mediakanalen. Daarom de hoogste tijd voor de Content Club, een open kennis- en discussieplatform dat content uit de hokjescultuur wil halen. “Content draait om verhalen waarmee je doelgroepen in de juiste context weet te raken.” De Content Club Nederland is een initiatief van Cor Hospes en Mark de Lange.
“Content is momenteel het grootste buzz-woord onder marketeers en communicatieprofessionals. Iedereen probeert het begrip vanuit zijn eigen invalshoek te claimen. Wij benaderen content volledig kanaal- en brancheonafhankelijk, en dat is hard nodig”, zegt Cor Hospes, samen met Mark de Lange initiatiefnemer van de Content Club Nederland. De Lange: “Er is nog geen contentplatform gericht op kennisdeling. De bestaande brancheverenigingen blijken te veel incrowd, vooral gericht op lijfsbehoud. Ze zijn niet gericht op hoe je binnen de juiste context meerwaarde kunt bieden aan doelgroepen. Terwijl marketingcommunicatie daar om zou moeten draaien. En dat doe je met content die het waard is om te delen en verder te vertellen, met als startpunt telkens het kernverhaal van een bedrijf, merk of organisatie. Te verspreiden via tal van middelen. Van blogs en congressen tot magazines en activaties.”
Content die inspireert
De Content Club is voor iedereen toegankelijk die geïnteresseerd is in content marketing, zegt De Lange. Hij denkt aan marketeers, communicatieprofessionals, PR-mensen, conversation managers of social media managers. “Iedereen die met relevante content toegevoegde waarde wil leveren aan zijn doelgroepen. Geen dwingende reclameboodschappen, maar content die informeert, inspireert of mensen iets bijbrengt. Kortom: content die mensen helpt en hun leven verrijkt of veraangenaamt.”
Content is driver van social
Binnen de Content Club staat het delen van kennis centraal. Volgens Hospes is de Content Club The Next Step na de Social Media Clubs waarvan hij zelf een chapter in Leeuwarden oprichtte. Hospes: “Social media gaat niet over Facebook, Twitter, YouTube of welk social kanaal dan ook. Gaat ook niet over zenden, maar over het delen van verhalen. Met als driver geloofwaardige en relevante content die mensen in beweging zet.” De Lange aanvullend: “Bedrijven zouden hun energie meer moeten steken in content. Meer moeten denken in ‘become the conversation’ in plaats van ‘join the conversation’.”
Club en Classes
De bijeenkomsten van de Content Club vinden in eerste instantie vier keer per jaar plaats. De eerste avond is begin volgend jaar gepland. Naast deze avonden organiseren Hospes en De Lange ook Content Classes (workshops, lezingen) en streven ze jaarlijks naar een groot Content Congress. En ze hebben meer plannen. De Lange: “We willen Nederland graag laten zien hoe je vanuit een doordachte contentstrategie bouwt aan duurzame klantrelaties.” Meer info over de Content Club Nederland is te lezen op: www.contentclub.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.