Industry Wire

Geplaatst door KSF

Coronacrisis zorgt voor banengroei in klantenservice

“Bloedbad op de arbeidsmarkt: coronacrisis kost honderdduizenden banen,” schreef RTL Nieuws op 14 augustus 2020. “Vooral veel flexwerkers verloren hun baan, zoals mensen die via een uitzendbureau werkten of een jaarcontract hadden dat niet werd verlengd.” Maar voor klantcontactmedewerkers zijn er juist veel banen ontstaan door corona, ook voor flexwerkers. Zij bellen dagelijks in opdracht van de GGD met mensen voor het bron- en contactonderzoek.

Dat gaat niet om een fte’tje her en der, blijkt uit het interview van de Klantenservice Federatie met Marco Vianen, directeur van SOS International. Het gaat om honderden mensen die overal vandaan moeten worden gehaald. Marco Vianen is er nauw bij betrokken: “In de Nederlandse flexibele schil werken nu zo’n 6.000 mensen, dat zijn alleen de onderzoekers. Daar komen nog 600 coaches, 240 teamleiders, 100 medici en talloze projectmanagers en coördinatoren bij. Als je de 5.000 GGD’ers die hiermee bezig zijn meetelt, kom je op 12 duizend mensen.”

Het is een ongekende operatie geweest om zo veel mensen opgeleid en aan het werk te krijgen. Geeske te Gussinklo, directeur van de Klantenservice Federatie: “Klantcontactmedewerkers helpen graag anderen. Ik vind het mooi om te zien dat zoveel van onze leden, hun eigen en nieuwe medewerkers de roeping voelden zich voor de bestrijding van het coronavirus in te zetten.”

We zijn als Klantenservice Federatie ook trots op de flexibiliteit die de branche het afgelopen halfjaar heeft laten zien. Te Gussinklo vertelt: “Door de coronacrisis is er juist banengroei in onze sector, de klantenservice. Het UWV bestempelt het werk in klantcontact ook als een kansrijk beroep. De expertise die we in ons vakgebied hebben, blijkt nu ook maatschappelijk extra relevant en goed inzetbaar te zijn. 155 duizend mensen die al in onze branche werkten, hebben er in dezelfde periode ook voor gezorgd dat organisaties door het hele land bereikbaar bleven.”

Over de Klantenservice Federatie (KSF)
De KSF is de branchevereniging voor klantcontact en is het platform voor kwalitatief hoogstaande kennisdeling en belangenbehartiging, met een uitgebreid netwerk, voor contactcenters, toeleveranciers en zzp’ers.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht