Industry Wire

Geplaatst door Breed & Partners

Crowdfunding Top 100 van 2015

December 2015 – Wij hebben ze voor je op een rij gezet: de 100 meest succesvolle crowdfunding campagnes van 2015! Welke projecten hebben het meeste geld bij elkaar gehaald? Op nummer 1 in de Crowdfunding Top 100 2015 staat de AppScooter met een totaal opgehaald bedrag van € 1.125.000.

Start-, groei- of werkkapitaal

Er gaat een hoop geld in om. Crowdfunding, als serieus onderdeel van stapelfinanciering, is voor veel ondernemers een dankbaar middel om financiering rond te krijgen. Niet alleen om de allernieuwste gadgets in de markt te kunnen zetten maar ook als aanvulling op een bancaire lening voor groei- of werkkapitaal. In totaal is er in 2015 met crowdfunding € 95.700.000 opgehaald waarvan 79% middels leningen (€ 75.800.000), 12% middels beloning (€ 11.800.000), 4% middels donatie (€ 4.250.000) en 4% middels aandelen (€ 3.830.000).

Populaire projecten in de Crowdfunding Top 40

In samenwerking met overzichtswebsite Fundwijzer stelt DB&P, adviesbureau voor innovatiefinanciering, wekelijks de Crowdfunding Top 40 samen met daarin de projecten die in 1 week het meeste geld hebben opgehaald. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt welke projecten populair zijn. Ook kan men grasduinen in de hitlijst om inspiratie op te doen. Als crowd, om mooie campagnes te financieren of als ondernemer, om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Bart Ruitenbeek van Fundwijzer: ‘Wij volgen real-time alle projecten van 74 crowdfunding platforms in Nederland en zien dat de crowdfunding markt in 2015 met meer dan 50% gegroeid is’

Toename horeca en vastgoed in 2015

‘We komen veel verschillende projecten tegen in de Top 40’, zegt Judith Herrewijn van DB&P. ‘We zien wel een toename in het aantal horeca initiatieven. Van foodtrucks tot bierbrouwerijen, van bezorgservices tot restaurants met beleving’. Vastgoed zien we ook veel terugkomen. De bouw van een appartementencomplex, mede mogelijk gemaakt door crowdfunding, is niets vreemds. Judith geeft aan: ‘Banken staan al lang niet meer open voor financieringsaanvragen van vastgoedondernemers, het acceptatiebeleid voor zakelijke vastgoedleningen is al een aantal jaren flink verscherpt’.

Trends & ontwikkelingen voor 2016

Een andere ontwikkeling die we zien is de groei van de doelbedragen. In februari lagen de doelbedragen nog tussen € 200.000 en € 250.000. In de tweede helft van 2015 zagen we de bedragen groeien van € 500.000 tot zelfs boven de miljoen. Het meest opmerkelijke project van 2015 is Zorgvastgoed Zeeland met het ziekenhuis Vlissingen. Deze campagne loopt nog en heeft tot nu toe een bedrag opgehaald van € 9.175.000. Waar zal dit heengaan in 2016? Een andere trend die is ingezet is de ondersteuning van de deeleconomie. Snappcar is daar een mooi voorbeeld van. Zoals Airbnb zich bezighoudt met het delen van je woning, is Snappcar gestart met het delen van je auto. Met een opgehaald bedrag van € 630.800 staan zij op plaats 7 in de Crowdfunding Top 100.

Top 3 grootste platforms

  1. Geld voor Elkaar met een opgehaald bedrag van € 24.00.000 voor meer dan 200 projecten.
  2. Collin Crowdfund met een opgehaald bedrag van € 18.300.000 voor meer dan 100 projecten.
  3. Kapitaal op Maat met een opgehaald bedrag van € 7.000.000 voor bijna 80 projecten.

Judith van DB&P voorspelt een wildgroei aan nieuwe crowdfunding initiatieven voor 2016. ‘We zien nu al dat er een grijs gebied ontstaat als we de definitie van crowdfunding onder de loep nemen. Want wanneer ben je als investeerder nog ‘crowd’ en is er nog sprake van crowdfunding als je project niet openbaar gemaakt wordt?’ We kijken uit naar weer een nieuw en spannend jaar waarbij crowdfunding ongetwijfeld een grote rol gaat spelen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht