Dag van de Privacy (28/01): Belg heeft maar één paswoord

Brussel, 25 januari 2019 – Aanstaande maandag is de jaarlijkse Dag van de Privacy. Een dag die in het leven werd geroepen om burgers te informeren over hun rechten en hen aan te moedigen om hun persoonsgegevens te beschermen. Dat lijkt broodnodig, toont onderzoek van AXA Partners bij 1.000 Belgen aan. We hergebruiken onze wachtwoorden, bewaren ze op een post-it aan de computer, en zijn niet verlegen om een online persoonlijkheidstest te doen. Toch is de Belg ook ongerust over online gevaren. Twee derde (66%) geeft aan meer informatie op maat te willen om zich online beter te kunnen beschermen. Hanne Vandecapelle, Value Proposition Manager Cyber AXA Partners: “Problemen die mensen in het dagelijkse leven tegenkomen, komen ze vaak ook in de online wereld tegen. Alleen weten ze in het eerste geval hoe te reageren, die menselijke reflex ontbreekt echter online.“
Eén op drie Belgen schrijft wachtwoorden op
Uit het onderzoek van AXA Partners blijkt dat de Belg zich bewust is van de gevaren die het internet met zich meebrengt maar dat hij daar niet naar handelt. Zo vindt drie vierde van de Belgen (72,6%) het erg als hun persoonlijke gegevens zomaar online komen te staan. Toch leest het overgrote deel (59%) nooit een toestemmingsverklaring wanneer ze een online account aanmaken.
Eén van de frappantste vaststellingen is het feit dat de Belg zijn wachtwoorden te vaak recycleert. Zo gebruikt bijna drie vierde van de Belgen (72%) hetzelfde wachtwoord voor alle websites. Drie op tien Belgen (28,9%) verandert bovendien nooit zijn of haar wachtwoord. Om onze wachtwoorden te onthouden, gebruiken we wel vaker een post-it of een schriftje. Zo geeft één Belg op drie (29%) aan dat hij zijn of haar wachtwoord wel ergens bijhoudt. Bij één op vier (26%) is dat zelfs op of aan zijn of haar computer of bureau.
8% van de Belgen heeft een openbaar Facebookprofiel
Anderzijds zijn we wel iets voorzichtiger geworden op Facebook en schermen we de inhoud van ons persoonlijk profiel goed af. Slechts acht procent laat zijn Facebookprofiel volledig openbaar. Slechts één op vijf (18%) aanvaardt een Facebook verzoek van iemand die hij of zij niet kent. Het onderzoek toont aan dat we – door de vele potentiële gevaren online – snel in de war zijn. Een email van onze bank of van een financiële instelling zorgt al snel voor verwarring en twijfels.
Hoewel slechts twee op de tien Belgen (22%) al eens klikte op een link of bijlage met een virus, twijfelen we vaak (65%) aan de echtheid van mails van onze bank of andere organisaties. Bijna de helft (44%) van de ondervraagden geeft dan ook aan dat ze regelmatig het noorden kwijt zijn online. Daarnaast geeft eenenveertig procent aan dat ze over onvoldoende informatie beschikken om hun privacy online te garanderen.
Onze kinderen in het vizier
Positieve noot in het onderzoek is dat we – hoewel we zelf vaak onvoorzichtig zijn online – onze kinderen zo goed mogelijk proberen te beschermen. Acht op tien (met online actieve kinderen), praat met zijn of haar kinderen over hun internetgebruik. Vooral het delen van foto’s op sociale media, het belang van privacy online en wanneer ze online mogen, wordt vaak besproken aan de keukentafel. Dat is ook nodig. Een kwart van de meisjes tussen 13 en 18 jaar is volgens eerder onderzoek van de Brusselse hogeschool Odisee en de Universiteit Antwerpen al slachtoffer geweest van cyberpesten.
Vraag naar advies
Er is een duidelijke vraag naar informatie, sensibilisering en advies bij problemen: twee op drie Belgen wil graag meer informatie op maat om zich online te beschermen. De Belg wil weten wat te doen wanneer hij of zij met een cyberprobleem geconfronteerd wordt. Als antwoord op deze maatschappelijke tendens lanceerde AXA Partners vorig jaar ‘Privacy assist’. Hanne Vandecapelle, Value Proposition Manager Cyber voor AXA Partners: “Met deze nieuwe dienst willen we mensen 24/24 en 7/7 ondersteunen bij cyberproblemen. Enerzijds door tips en advies te geven over hoe ze zich kunnen beschermen bij cyberrisico’s. Anderzijds door meteen tussen te komen bij gevallen van cybercriminaliteit.”
De nieuwe service is een 24/7 hotline waar mensen permanent terechtkunnen voor hulp en begeleiding. De dienst bestaat uit vier pijlers: preventie & bewustmaking, psychologische-& juridische bijstand, praktische en technische ondersteuning en compensatie bij schade door fraude.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.