Industry Wire

Geplaatst door Daisycon

Daisycon lanceert compliance check voor kansspelmarkt

Een aanzienlijk deel van Nederland waagt wel eens een gokje. Dit kan online bij de bekende Nederlandse aanbieders, maar ook bij aanbieders van elders. Vanaf 1 oktober is dit bij een select groepje officieel toegestaan. Desondanks is een groot deel van de spelers actief bij illegale aanbieders zonder vergunning. Daar de gokwet nog stamt uit het tijdperk vóór het internet, moest er iets gebeuren. Na vele jaren politiek getouwtrek is eindelijk de wet Kansspelen Op Afstand (KOA) geïntroduceerd. Door de markt te reguleren ontstaat er grip op het voorkomen van matchfixing en kansspelverslaving. Daarnaast kan de overheid kansspelbelasting heffen over omzet uit deze miljoenenmarkt.

Per 1 oktober 2021 hebben de eerste kansspelaanbieders een vergunning ontvangen. Deze zijn aan zowel Nederlandse als buitenlandse partijen verstrekt. Met de vergunningen op zak wordt er inmiddels gestreden om de aandacht van de consument. Mensen komen in aanraking met reclame van alle kansspelaanbieders, net zoals andere producten en diensten worden gepromoot. Je merkt nu al dat er zwaar ingezet wordt met reclame om marktposities in te kunnen nemen. In Italië bijvoorbeeld heeft het opengaan van de kansspelmarkt als snel voor een ware lawine aan gokreclame geleid met als gevolg dat de politiek nu al met een reclameverbod heeft ingegrepen.

Ook in Nederland lijkt dit een mogelijk scenario te worden. Politieke partijen SP en ChristenUnie hebben recent een voorstel ingediend om gokreclame meer te beperken. Volgens deze partijen worden we inmiddels “doodgegooid met reclames die aanzetten tot zoveel mogelijk gokken”. Het moge duidelijk zijn dat de opening van de kansspelmarkt nogal wat losmaakt. Ook voor de affiliate wereld is dit een relevant onderwerp.

Op 28 september is Daisycon samen met de top van de kansspelmarkt bij elkaar gekomen tijdens het event “Gaming in Holland”. Gedurende de dag is nadrukkelijk het belang van consumentenbescherming en veilige reclames uitgesproken. Alles begint bij voldoende kennis over de Nederlandse kansspel richtlijnen. Door de jaren heen heeft Daisycon als betrokken partij de ontwikkelingen over de KOA nauwlettend gevolgd. Jarenlange ervaring in het samenwerken met de reeds vergunde loterijen, maar ook de opgedane expertise in een ander strak gereguleerde markt, die van financiële producten heeft Daisycon daarbij geholpen.

Daisycon biedt voor de kansspelmarkt een “whitelisting” voor aangesloten publishers aan. Deze publishers worden voorafgaand aan de toelating geïnformeerd over de specifieke richtlijnen die binnen de KOA van kracht zijn. Na acceptatie en controle kan een publisher zich vervolgens bij een aanbieder aanmelden. Deze stappen bieden twee grote voordelen, voor zowel publishers als adverteerders in de kansspelmarkt. Ten eerste is de publisher hierdoor goed op de hoogte van welke richtlijnen hij in acht moet nemen, zodat hij minder risico loopt ongemerkt de wet te overtreden.Ten tweede biedt Daisycon hiermee de aangesloten kansspel partijen een extra kwaliteitsslag bovenop hun eigen controle mechanismen.

De Compliance check van Daisycon heeft zijn nut in de praktijk reeds ruim bewezen; in de finance sector zijn sinds de introductie van verzekeraars en financiële partijen in het Daisycon netwerk geen problemen voorgekomen waarbij er door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ingegrepen moest worden. Dit door de uitgebreide compliance check die Daisycon uitvoert op publishers die financiële producten willen promoten. Naast de activiteiten van Daisycon zijn er meerdere initiatieven om het kansspel aanbod binnen de affiliate markt in goede banen te leiden. Daisycon richt zich met haar bereik op een zo breed mogelijke groep aan publishers, het kansspel aanbod is namelijk voor een brede doelgroep geschikt. Maar ook de meer specifieke niche publishers in deze branche streven naar kwaliteit. Daarvoor is het Keurmerk Verantwoorde Affiliate (KVA) opgericht. Hiermee verplichten aangesloten casino-affiliates zichzelf om nog een stap verder te gaan dan de wet hen verplicht. Volledige transparantie en eerlijkheid zijn daarbij een must.

Meer weten?
De procedure voor het uitzetten van kansspel promoties is stevig. Het is aan te raden om tijdig te beginnen met het verzamelen van informatie. Wil je meer informatie over promotionele richtlijnen of handvatten voor een verantwoorde marketing inzet voor kansspelen? Ga dan in gesprek met één van de adviseurs van Daisycon. Daisycon helpt publishers en overige stakeholders graag verder.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht